Nieuws

« Vorige - Volgende »

Alphen is internationaal een interessante plaats

6 juli 2012 - 14:53  •  Eveline J. Verhoeve  •  reacties

Alphen is internationaal een interessante plaats

Alphen aan den Rijn -

Het aardige van een boek bestemd voor buitenlandse gasten, is dat er met een heel andere bril op naar ‘onze’ stad wordt gekeken. Vorig jaar bracht uitgever IntoBusines ‘Unique Selling Points’ uit, dit jaar is er een vervolg met de uitgave ‘The Pioneering Spirit’. Gastredacteur Pim Perquin, van het in Alphen gevestigde maar internationaal opererende BDO, geeft een eigen gezicht aan deze tweede uitgave over de wonderlijk grote bijdrage van het nietige Alphen aan den Rijn aan de rest van de wereld.

,,Het is een boek voor onze gasten”, zeggen uitgevers André ten Brink en Dennis Captein van IntoBusiness. ,,Elke buitenlander die hier op bezoek is, hoor je zo’n boek te geven. Alles staat erin: recreëren, slapen, eten, hoe de stad in elkaar zit en vooral hoe je naar de mainports als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht kunt komen.”

Arrogant
Omdat het boek op buitenlandse gasten is gericht, geeft het een inzicht in het Alphense bedrijfsleven en de cultuur van de Alphense inwoners die je als Alphenaar anders niet snel krijgt. Dat cultuurverschil is goed af te lezen aan de ‘goede raad’ die Alphense ondernemers elkaar geven om een goede deal te maken in het buitenland. ,,Je moet weten hoe het zit in andere landen”, zegt Captein. Jawel, maar je leert daardoor ook snel hoe het zit in Alphen. ,,Wij zijn dan wel pioniers, maar ook vaak te arrogant om om hulp te vragen. Terwijl je juist in het buitenland met een ‘local’, een lokale inwoner, moet samenwerken om zakelijk iets te bereiken.”

Ondanks de Nederlandse handelstraditie worden door Nederlanders veel zaken vergeten. ,,Nederlanders leven zich slecht in de mensen in met wie ze zaken doen. Dat is in sales juist heel belangrijk”, zegt Ten Brink. ,,Dat zie je zelfs in Nederland al. Toen wij in Woerden een lokale zakelijke glossy begonnen, was dat gemakkelijk”, vertelt Captein. ,,Maar in Gouda moeten ze je kennen, dus dat kost meer tijd. Het is overal zo: als je de cultuur niet kent, is het moeilijk zaken doen.”

Leermoment
De ondernemers waarover The Pioneering Spirit gaat zijn anders. Het zijn echte pioniers. ‘Als de eurolanden omvallen, geeft dat heel veel kansen’, is de insteek van deze ondernemers. ,,Ons boek staat vol met Alphense ondernemers die anders zijn, die minder schroom hebben, niet bang zijn. Ja, je kunt de deksel op je neus krijgen, maar dat is dan een leermoment.”

De Alphense bedrijven die worden beschreven, zijn heel groot, bezitten hele grote panden - landmarks in de stad -  en zijn bijna onbekend. ,,De VOA maakt er dit jaar een issue van om hen lid te laten worden en om als ondernemersverengiging interessant te zijn voor deze internationals”, aldus Captein. ,,De ondernemingen hebben allemaal een verhaal. Ik vind zelf wat Bert Karis van Zeeman vertelt heel interessant. Hun kleding wordt in lage lonenlanden gemaakt, maar door een voorwaarde als ‘geen kinderarbeid’ te stellen, dragen zij wel een steentje bij aan de ontwikkeling van zo’n land.”

The Pioneering Spirit werd woensdag 4 juli in restaurant Trots gepresenteerd. Om het boek te bestellen mail naar info@intobusiness.nu

Eerder gepubliceerd in Alphens Nieuwsblad


Fotograaf: Josh Walet
INTOBusiness.'
INTOBusiness

Uitgever van gratis verspreidde businessmagazines.