Politiek - SP

« Vorige - Volgende »

Fabeltjes en (halve) waarheden rond de Maximabrug

16 oktober 2013 - 04:47  •  Harre van der Nat  •  reacties

Fabeltjes en (halve) waarheden rond de Maximabrug

Alphen aan den Rijn -

Hoe zit het dan wel met de hoogte van de Maximabrug?

De provincie Zuid-Holland heeft inderdaad een richtlijn voor nieuwe bruggen, die in dit geval vanwege de intensieve watergebonden bedrijvigheid ook zeker van toepassing is. Waar de voorstanders van asfaltering van de Gnephoek en Vrouwgeesterpolder echter de mist in gaan, is bij de rekensom die ze maken. De uitkomst van 5.5 meter klopt namelijk wel, maar de som zelf niet. De juiste rekensom hangt namelijk af van het doel van de brug.

Het doel was altijd een betere ontsluiting van het bedrijventerrein aan de Hoogewaard en om Kouderker te ontasten qua verkeersdrukte. Gebruik je deze gegevens als input voor de rekensom, dan zou een lagere brug volstaan. Door de keuze van een meerderheid van de raden in Rijnwoude en Alphen is het huidige doel van de brug echter anders geforumlueerd. Zij willen in de toekomst ook een rondweg aansluiten op de brug. Dit is de enige reden dat de rekensom nu een uitkomst van 5.5 meter heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe fietsbrug over de Oude Rijn bij Leiderdorp. Deze gaat precies over hetzelfde water en is ook splinternieuw, maar veel is kleiner en lager. Dat komt omdat men daar wel het juiste doel aangehangen heeft: fiets- en wandelverkeer.

Rondweg

Een meerderheid van de politieke partijen in Alphen aan den Rijn wil dus dat er in de toekomst een rondweg wordt aangesloten op de Maximabrug. Dit is, sorry voor de voorstanders van de asfaltering, helaas een illusie. Ten eerste staat de provincie Zuid-Holland bebouwing van de Gnephoek helemaal niet toe. Zie hiervoor de provinciale structuurvisie. Ten tweede staat door de keuze voor de veel te dure, kolossale versie van de Maximabrug de financiële onderbouwing compleet op losse schroeven.

Want is het zoals wethouder Van Velzen beweert inderdaad zo dat de provincie voor de megalomane versie van de brug gaat betalen?

Nee, helaas

De provincie vindt de rondweg een lokale kwestie en hanteert dat principe ook bij de financiering van de brug. De provincie betaalt dus 25% van de kosten van de brug tot een maximum van 10 miljoen. Meer steekt de provincie er niet in. Maar de brug kost 40 miljoen. Minus de bijdrage van het Rijk komt het leeuwendeel van de kosten dus gewoon weer bij de inwoners van Alphen en Rijnwoude terecht.

De keuze voor een rondweg door de Gnephoek heeft dus directe gevolgen voor de hoogte van de brug. Het zijn dus de gemeenten Alphen en Rijnwoude die hebben bepaald dat de brug kolossaler, breder en duurder wordt dan nodig. Naast deze landschappelijke inpassing hebben zij ook de locatie bepaald. En daarbij is de oude truc uitgehaald van het eerst plannen maken en presenteren van het helaas moeten doorsnijden van de Landlustweg om vervolgens opgelucht aan de bewoners te kunnen melden dat het een andere locatie wordt. Met andere woorden door middel van de gedachte dat het veel erger had gekund steun vergaren voor een andere locatie. Dat er zonder rondweg helemaal geen doorsnijding van de Landlustweg en omliggende polders nodig zou zijn werd er natuurlijk niet bij vermeld.

Conclusie

De inwoners en bedrijven van Koudekerk hebben jaren lang gewacht op de oplossing voor hun verkeersproblemen. Nu krijgen ze er een verwoeste polder en nog veel meer verkeer voor terug. Als het meezit enkel een verwoeste polder en een kolossale brug. Het zou de politieke voorstanders van de rondweg en de te grote brug sieren als ze dit verhaal zelf hadden verteld aan hun inwoners. Maar helaas. In plaats daarvan verschuilen ze zich net als de Alphense CDA wethouder van Velzen achter een zogenaamde eis vanuit de provincie.

Wat wil de SP?

De SP is voorstander van een lagere brug. Meer richting Koudekerk. Een brug die zal worden aangelegd om te doen waar die voor bedoeld is. Namelijk Koudekerk ontlasten en de bedrijven te ontsluiten. De SP kiest niet voor de aanleg van een rondweg en daardoor zal de Landlustweg niet doorsneden worden. Deze keuze is wel haalbaar en betaalbaar.

Maar er is toch al een besluit genomen over de Maximabrug?

Klopt. Maar slechte besluiten zoals deze kunnen in een nieuwe raadsperiode worden teruggedraaid. Zolang de brug nog niet is aangelegd kan het plan dus wijzigen. Kijk bijvoorbeeld naar de RijnGouweLijn (RGL). Een veel te duur en onuitvoerbaar plan waarbij de inwoners van Rijnwoude jarenlang een station bij Hazerswoude Rijndijk is voorgehouden. Uiteindelijk is die beslissing omgezet in de plannen die de SP al jaren had. En komt er nu een station waar een normale trein stopt daarnaast blijven de streekbussen gewoon rijden in tegenstelling tot de RGL plannen. Daar zouden 1/3 van de streekbussen verdwijnen. Overigens is het opmerkelijk dat de VVD in haar verkiezingsprogramma dit onderwerp claimt na eerder jarenlang de komst van een station bij Hazerswoude te hebben tegengehouden om in de RGL te geloven..Het is wel de Statenfractie van deze partij die (net als de gehele Provinciale coalitie) inzet pleegde voor de komst van een station niet dus zeker niet de lokale afdeling van de VVD.

Harre van der Nat,

fractievoorzitter SP Zuid-Holland woordvoerder verkeer en vervoer en lijsttrekker SP bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Fotograaf: Josh Walet
SP.'
SP

Politieke partij