Politiek - GroenLinks
Voer voor discussie over de Maximabrug
Alphen aan den Rijn -
Doordat jongeren minder met de auto reizen en de beroepsbevolking daalt, zet deze trend zich door. Nieuwe wegen worden dus voor leegstand gebouwd. Tegen de tijd dat de wegen zijn aangelegd zijn ze niet meer nodig en dan ze blijven ze nog decennia liggen! Zuid-Holland is de provincie met de meeste inwoners en minste natuur, daarom is het extra zonde om de natuur kapot te maken door het aanleggen overbodige wegen.
Het spoorvervoer is daarentegen sinds 2003 met een kwart gestegen. Het meeste OV gebruik vind plin verstedelijkte gebieden, zoals in ZH (zie p39, www.kimnet.nl/sites/kimnet.nl/files/mobiliteitsbalans-2012.pdf).
De RijnLandRoute gaat de A4 en A44 verbinden onder Leiden. De N14 doet dat ook, evenals de Churchilllaan in Leiden. Deze route doorsnijdt de laatste groene verbinding tussen de kust (duinstrook) en het Groene Hart en snijdt zo bij wijze van spreke de zuurstoftoevoer af. Het Rijk betaalt hier ruim 600 mln voor:
De RijnGouweLijn was een randstadrail die Katwijk, Leiden, Alphen, Gouda en Utrecht moest verbinden. Het nieuwe Provinciecollege heeft dit besluit teruggedraaid en de RGL vervangen door zogenaamd Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk: 4 reeds bestaande/geplande busljinen, 2 buslijnen die moeten komen als er geld voor is (nooit) en frequentieverhoging buiten de spits van de treinen tussen Leiden en Utrecht en tussen Alphen en Gouda. Enige echt nieuwe is de busbaar tussen Katwijk en Leiden, die beide steden eigenlijk niet willen. Er komt vooral veel nieuw asfalt. Provinciale wegen worden aangepast en gemeenten krijgen 55 mln subsidie voor wegaanleg. Dit was om gemeentelijke medewerking te krijgen bij de tramlijn, maar nu die er niet komt blijft het asfalt gehandhaafd. Ook gaat ca. 70 mln gaat naar viaducten zodat het autoverkeer geen last heeft van het treinverkeer. Bij de RGL waren de maatschappelijke baten gelijk aan de kosten, nu zijn de kosten veel hoger dan baten.
Dubbelspoor Utrecht-Leiden was bij de vorige en deze gemeenteraadsverkiezingen een speerpunt van de GL campagne in de regio. Tot nog toe is het niet gekomen omdat er een lightrail erbinding (RGL) aankwam. Nu dat niet doorgaat, kan het alsnog worden aangelegd. Onze gedeputeerde heeft aangegeven dat dat volgens rijkswaterstaat ca. 85 mln zou kosten, minder dan de198 miljoen rijksbijdrage aan de RGL Een mooie bezuiniging met kwaliteitsslag dus!
Naast een betere verbinding tussen Utrecht en Leiden (hogere frequentie, kortere reistijden, minder vertragingen) heeft dubbelspoor ook als voordeel dat er bij problemen bij Gouda (zoals recent met het Gouwe-viaduct) de omleiding via Leiden ipv Schiphol kan.
Verwante nieuwsberichten
- 29 apr 2019 Meet & Greet met GroenLinks kandida...
- 9 okt 2018 'Bizarre prijsverhoging buslijn 470...
- 20 aug 2018 GroenLinks blij met komst van tiny ...
- 14 aug 2018 GroenLinks: 'Waterbesparing Alphen ...
- 28 jun 2018 Coalitie trapt uitvoeringsprogramma...
- 26 apr 2018 Alphen aan den Rijn krijgt democrat...
- 24 apr 2018 Akkoord tussen Nieuw Elan, CDA en G...
- 22 apr 2018 Coalitie Nieuw Elan, CDA en GroenLi...
- 14 apr 2018 'Coalitieakkoord wordt op 26 april ...
- 10 apr 2018 Nieuw Elan, CDA en GroenLinks gaan ...
Meer van GroenLinks
- 20 aug 2018 GroenLinks blij met komst van tiny ...
- 14 aug 2018 GroenLinks: 'Waterbesparing Alphen ...
- 24 mrt 2018 Wouter van Kleef toch in Alphense g...
- 21 mrt 2018 GroenLinks solliciteert naar een we...
- 19 mrt 2018 Tweede oeververbinding Boskoop komt...
- 16 mrt 2018 Politiek voor de Dammenaren
- 14 mrt 2018 Jezelf kunnen zijn in Alphen aan de...
- 14 mrt 2018 Jongeren GroenLinks willlen gaybrap...
- 9 mrt 2018 Red de Watertoren!
- 7 mrt 2018 GroenLinks blij met snelweg Kerk en...