Politiek - GroenLinks

« Vorige - Volgende »

Voer voor discussie over de Maximabrug

10 april 2013 - 01:31  •  René Driesen  •  reacties

Voer voor discussie over de Maximabrug

Alphen aan den Rijn -

Doordat jongeren minder met de auto reizen en de beroepsbevolking daalt, zet deze trend zich door. Nieuwe wegen worden dus voor leegstand gebouwd.  Tegen de tijd dat de wegen zijn aangelegd zijn ze niet meer nodig en dan ze blijven ze nog decennia liggen! Zuid-Holland is de provincie met de meeste inwoners en  minste natuur, daarom is het extra zonde om de natuur kapot te maken door het aanleggen overbodige wegen.

Het spoorvervoer is daarentegen sinds 2003 met een kwart gestegen. Het meeste OV gebruik vind plin verstedelijkte gebieden, zoals in ZH (zie p39, www.kimnet.nl/sites/kimnet.nl/files/mobiliteitsbalans-2012.pdf).

De RijnLandRoute gaat de A4 en A44 verbinden onder Leiden. De N14 doet dat ook, evenals de Churchilllaan in Leiden. Deze route doorsnijdt de laatste groene verbinding tussen de kust (duinstrook) en het Groene Hart en snijdt zo bij wijze van spreke de zuurstoftoevoer af. Het Rijk betaalt hier ruim 600 mln voor: 

De RijnGouweLijn was een randstadrail die Katwijk, Leiden, Alphen, Gouda en Utrecht moest verbinden. Het nieuwe Provinciecollege heeft dit besluit teruggedraaid en de RGL vervangen door zogenaamd Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk:  4 reeds bestaande/geplande busljinen, 2 buslijnen die moeten komen als er geld voor is (nooit) en frequentieverhoging buiten de spits van de treinen tussen Leiden en Utrecht en tussen Alphen en Gouda. Enige echt nieuwe is de busbaar tussen Katwijk en Leiden, die beide steden eigenlijk niet willen. Er komt vooral veel nieuw asfalt. Provinciale wegen worden aangepast en gemeenten krijgen 55 mln subsidie voor wegaanleg. Dit was om gemeentelijke medewerking te krijgen bij de tramlijn, maar nu die er niet komt blijft het asfalt gehandhaafd. Ook gaat ca. 70 mln gaat naar viaducten zodat het autoverkeer geen last heeft van het treinverkeer.  Bij de RGL waren de maatschappelijke baten gelijk aan de kosten, nu zijn de kosten veel hoger dan baten.

Dubbelspoor Utrecht-Leiden was bij de vorige en deze gemeenteraadsverkiezingen een speerpunt van de GL campagne in de regio. Tot nog toe is het niet gekomen omdat er een lightrail erbinding (RGL) aankwam. Nu dat niet doorgaat, kan het alsnog worden aangelegd. Onze gedeputeerde heeft aangegeven dat dat volgens rijkswaterstaat ca. 85 mln zou kosten, minder dan de198 miljoen rijksbijdrage aan de RGL  Een mooie bezuiniging met kwaliteitsslag dus! 

Naast een betere verbinding tussen Utrecht en Leiden (hogere frequentie, kortere reistijden, minder vertragingen) heeft dubbelspoor ook als voordeel dat er bij problemen bij Gouda (zoals recent met het Gouwe-viaduct) de omleiding via Leiden ipv Schiphol kan.

Fotograaf: Josh Walet
GroenLinks.'
GroenLinks

Politieke partij