Nieuws

« Vorige - Volgende »

WonenCentraal koploper efficiënte bedrijfsvoering

25 november 2014 - 16:11  •  reacties

WonenCentraal koploper efficiënte bedrijfsvoering

Alphen aan den Rijn -

Rob Donninger, directeur-bestuurder van wonenCentraal zegt hierover: “Ik ben trots op dit resultaat. Wij sturen al jaren op efficiëntie en het is goed te zien dat zoiets effect heeft. Maar nog belangrijker dan de uitkomst dit jaar vind ik dat er aan een openbare benchmark wordt gewerkt”.

Benchmark
Corporaties werken hard aan efficiency en willen hun financiële middelen op de juiste wijze inzetten. Dit is een voorwaarde om hun maatschappelijke doelstelling goed te kunnen blijven vervullen en om aan de verwachtingen van maatschappij en politiek te kunnen voldoen. Dat is de belangrijkste reden dat Aedes afgelopen jaar het initiatief nam om samen met KWH, USP en PwC een benchmark te ontwikkelen. Zo kunnen woningcorporaties zich verantwoorden en leren om beter te worden. Tijdens het verenigingscongres op 20 november publiceerde Aedes de resultaten van de benchmark en vandaag zijn ook de individuele scores openbaar gemaakt. Deze eerste editie toont prestaties van woningcorporaties in 2013 op twee belangrijke thema’s: bedrijfsvoering en klanttevredenheid.

Klanttevredenheid
Uit de benchmark blijkt dat wonenCentraal bij de koplopers hoort als het gaat om bedrijfsvoering. Als het gaat om klanttevredenheid scoort wonenCentraal met een 7,3 gemiddeld. Ook hiermee is de corporatie tevreden. “Het is een mooi cijfer. Een inspanning om tot een hoger cijfer te komen, zou volgens ons niet in verhouding staan tot het echte resultaat daarvan. Dat kost tijd en geld en dat moet uiteindelijk allemaal worden opgebracht door de huurders. En dat in een tijd waarin betaalbaarheid misschien wel het belangrijkste vraagstuk in de sociale huursector is. In dat licht zouden we met een iets lagere score eerlijk gezegd ook nog wel tevreden zijn” aldus Rob Donninger.

Voorhoede
Met de top score (A) voor bedrijfsvoering en de gemiddelde score (B) voor klanttevredenheid eindigt wonenCentraal in het eindklassement in de voorhoede op een positie net achter de koplopers. WonenCentraal is blij met het resultaat maar bovenal met de benchmark. “Wij zien dat meer als een instrument voor verbetering dan voor beoordeling en als een goede hulp om in gesprek te gaan met onze belanghouders, zoals huurders en de gemeente over hoe we het doen. Het is namelijk eigenlijk onmogelijk om een corporatie op twee van zulke samenvattende getallen helemaal te beoordelen. Daarbij wil ik bovendien opmerken dat de benchmark nieuw is en nog ontwikkeling nodig heeft. Maar dit is een mooi begin”.

Fotograaf: Josh Walet
Woonforte.'
Woonforte

Een woning waarin u zich thuis voelt.