Nieuws

« Vorige - Volgende »

Weg met het imago 'gemiddelde stad'

15 september 2015 - 16:33  •  Eveline J. Verhoeve  •  reacties

Weg met het imago gemiddelde stad

Alphen aan den Rijn -

De commissie heeft onlangs een advies geformuleerd om Alphen aan den Rijn een forse stap in de toekomst te laten zetten. Het advies voor Citymarketing moet prevaleren boven alle andere plannen. Het moet de onderlegger worden voor het Alphense beleid.

Geen krenten uit de pap
De krenten uit de pap halen is niet verstandig. "Het staat het gemeentebestuur vrij om er een te kiezen, maar wij als commissie hopen dat het advies integraal wordt overgenomen. We hebben vier belangrijke punten aangegeven waar de kansen liggen", zegt Vermeer. Deze punten zijn: logistiek centrum van het westen, ontwikkeling van groen en blauw, koploper in duurzame energie, jongeren behouden en aantrekken.

"Citymarketing vergroot de economische vijver van Alphen aan den Rijn. De economische actieplannen die er nu liggen, gaan uit van de bestaande vijver. Als die vijver niet groter wordt, gaat het niet lukken. Het is de bedoeling om nieuwe werkgelegenheid te creëren, zodat langdurig werklozen en bijstandsgerechtigden aan de slag kunnen. Dat is goed voor ons allemaal", vindt John Vermeer. "Citymarketing dient om een welvarende stad te bouwen."

Groen en blauw
Alphen aan den Rijn heeft binnen de gemeentegrenzen heel veel om een geweldige toeristische industrie op te zetten. Archeon en Avifauna staan in de top 5 van grote attracties in de regio Holland Rijnland. Er is een groot groen buitengebied en er is heel veel water.

"Sinds de fusie hebben we het Bentwoud binnen de gemeentegrenzen en  er is het vele water in Alphen en rond Boskoop. Dat moeten we met elkaar verbinden ", zegt Van As. "We hebben in de gemeente ook een tekort aan waterberging. Aan de oostkant van de Zegerplas kunnen we een groot water ontwikkelen. Dan kun je daar het watergebied uitbreiden, dan ontstaat er een mooie verbinding naar allerlei plassen in de regio."

Logistiek centrum
"In elk gebied waar je veel toeristen wilt hebben, is het wel aardig als die toeristen er ook kunnen komen", stelt Vermeer. "De geplande verbreding van de N207 en de aanleg van de Bodegravenboog zouden daarvoor voldoende moeten zijn. Alphen aan den Rijn kan dan een centrum voor logistiek worden. Als je het hebt over duurzaamheid en logistiek, dan zie je dat wij alles in huis hebben om een groot logistiek centrum te zijn. Dan moeten we met wel z’n allen de boer op en naar grote beurzen. Amazon en Bol.com zijn wellicht overdreven, maar het is wel de richting die je als stad op moet."

Jongeren
Het punt ‘jongeren behouden’ roept wel enige discussie op. "Jongeren in je stad houden, is dynamiek behouden. Maar jongeren willen betere horeca, betere stedelijke structuur en een beter stadscentrum waar ze ook kunnen wonen. Wat jongeren missen zijn fatsoenlijke uitgaansgelegenheden, betaalbare woningen en goed openbaar vervoer", zegt Vermeer.

Van As is het hiermee eens, maar is ondertussen wel op een serieuze uitdaging gestuit: "Ik heb veel gesprekken gevoerd met beleggers en met wonenCentraal . Er is geen belegger te vinden die voor jongeren wil bouwen, want dat is niet te exploiteren. Maar als kantoorpanden geschikt gemaakt kunnen worden, ga ik daar morgen mee aan de slag."

Dan ontstaat er iets moois aan tafel. "Misschien moeten we wel denken aan semipermanente woningen of aan Van Dam-eenheden met centrale voorzieningen", zegt de vastgoedontwikkelaar in Vermeer. "Het is een lastige klus, ik wil wel met de wethouders in gesprek."

Lange termijn
"Ik ga ervan uit dat de gemeenteraad straks ook achter het advies gaat staan. We willen als college van burgemeester en wethouder eerst met deskundig adviseur Angelique Lombarts en met voorzitter John Vermeer spreken. Dan zijn wij goed op de hoogte. Daarna bespreken we het advies compleet met een plan van aanpak met de raad", aldus Van As. "Het moet niet zo zijn dat het onafhankelijk advies door de raad wordt omgegooid, je moet het als gemeente wel gebruiken als fundament onder het beleid. Citymarketing is iets van lange termijn. Het is een marathon en het heeft tijd nodig."

Het interview met Gerard van As en John Vermeer is gehouden op maandagavond 14 september in het politieke radioprogramma Debatcafé OpHetDorp in Studio Alphen.

Fotograaf: Josh Walet