Nieuws

« Vorige - Volgende »

Het nieuwe winkelen

19 april 2012 - 01:05  •  reacties

Het nieuwe winkelen

Alphen aan den Rijn -

Dat zei Ruud Mannaart van de Kamer van Koophandel (KvK). De Kvk geeft door het hele land voorlichtingsbijeenkomsten voor circa 20.000 winkeliers. Een aantal van hen was maandag 16 april naar Cinéma Castellum gekomen voor zo’n voorlichtingsbijeenkomst. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor individuele winkeliers, maar ook voor winkeliersverenigingen. ,,Het gaat om voorlichting. Wij vertellen erover om u bewust te maken van de veranderingen in het consumentengedrag.”

Koopstromenonderzoek Alphen
Inge van Oostende, adviseur detailhandel van gemeente Alphen aan den Rijn, vertelde over de gegevens die uit het Koopstromenonderzoek 2011 zijn gekomen. Ook uit dit onderzoek zijn trends af te lezen. ,,Waar blijft het geld? In het Koopstromenonderzoek zijn in totaal 67.000 mensen ondervraagd, waarvan 855 uit Alphen aan den Rijn.” De basisvragen waren: ‘waar heeft u uw laatste aankoop gedan?’, ‘hoeveel heeft u uitgegeven?’ en ‘wat vond u van het aanbod en het parkeren?’ De antwoorden zijn afgezet tegen de uitkomsten uit eenzelfde onderzoek uit 2004. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen waar mensen hun inkopen doen en wat dit betekent voor het economisch functioneren van een winkelgebied.

Er is een duidelijke algemene trend te onderscheiden: hoe kleiner de stad hoe geringer de binding. Als de binding afneemt, zijn er meer zwevende kopers. Waar gaan die heen? Uit het onderzoek blijkt dat dit online kopers zijn en mensen die elders kopen . In het algemeen wordt meer geld uitgegeven in grotere centra dan in kleine winkelcentra en/of dorpen. De cijfers voor Alphen: er is een binding van 67% in 2011 tegenover 74% in 2004. Alphen scoort daarmee aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld Gouda. Toch is het een forse daling, omdat het om een trend gaat die jaarlijks groter wordt.

,,Deze daling is weliswaar een bedreiging, maar het is ook een kans”, zegt Van Oostende. ,,Een winkel moet zich onderscheiden van anderd winkels. Een winkel moet een meerwaarde hebben om klanten te trekken. Winkels moeten authentiek en gevarieerd zijn en een klantbeleving bieden.”

Als de trend is dat minder mensen naar het Alphense Stadshart komen, waar gaan deze mensen dan naar toe? Deze 10% gaat helemaal nergens naar toe, maar koopt online. Dit geldt voor alle branches. Relatief veel mensen winkelen overigens elders in nieuwe grote centra als Hoofddorp, Alexandrium en de Haagse binnenstad.

De meeste Alphense winkels zijn vrij rendabel. Er is minder vloeroppervlak per 1.000 inwoners maar meer productiviteit. Ondanks de daling gaat het in Alphen relatief best goed. Alphen scoort goed op het punt parkeren, maar een stuk minder op sfeer. ,,Vernieuwing is nodig om als Stadshart aantrekkelijker te worden en aantrekkelijk te blijven.”

Retail 2020
Marcel Evers van CBW-imtex lichtte de cijfers toe uit het grote onderzoek Retail 2020. De branche-organisatie kijkt om de zoveel jaar naar de actuele stand van zaken, bepaalt wat de trends zijn en komt met aanbevelingen.

,,Veel winkeliers vragen zich af wat ze moeten in de huidige markt die zich maar niet hersteld. Welnu, de komende tien jaar verandert er meer dan de afgelopen dertig jaar bij elkaar. En: die toekomst is al begonnen! De ontwikkelingen uit het rapport zijn al bezig. Klanten willen funshoppen, social media zijn belangrijk, cross channel verkoop is de toekomst en prijsvechters veroveren een groter aandeel.” Evers liet een aantal voorbeelden de revue passeren, waarvan het Koreaanse metrostation de bekendste is: aan de wand hangen foto’s van producten, die kunnen met een smartphone worden gefotografeerd, de winkel verpakt deze bestelling en bij thuiskomst staan de boodschappen voor de deur.

,,Hoe vertaal je zoiets naar je eigen zaak? dat is de hamvraag. Wat kun je als nieuw ondernemer doen?” Het nieuwe winkelen maakt in ieder geval gebruik van een mix van online en fysiek. ,,In 2010 had 41% van de Nederlanders mobiel internet, in 2015 is dat 60%. Je kunt dingen opzoeken, maar je kunt met de smartphones ook foto’s maken. En die zijn erg belangrijk.”

Mensen zijn steeds meer door sociale netwerken met elkaar verbonden. De belangrijkste is wereldwijd YouTube. ,,Maak hier gebruik van”, betoogde Evers. ,,Vooral reviews, de mening van andere social mediagebruikers is buitengewoon belangrijk. Een derde van de aankopen wordt bepaalt door zo’n review. Waarom  zou je dan de klant niet helpen? Print een review uit en leg deze naast het product. Of zorg dat de klant in de winkel zo online reviews kan opzoeken. Je kunt klanten ook vragen om reviews op je eigen site te plaatsen.”

De trend is dat het online aandeel groter wordt als het gecombineerd wordt aangeboden. Zuivere webshops dalen in aandeel. Zuivere fysieke winkels dalen ook in aandeel. De grote groei zit in de combinatie online met fysiek. ,,Je kunt ook een gering aantal producten in de winkel aanbieden en een andere maat, kleur of model in de winkel ter plekke online voor de klant bestellen.”

Een andere belangrijke ontwikkeling is de bevolkingsopbouw. Steeds meer mensen wonen alleen. Er is een enorme singelsmarkt. Ook wordt iedereen steeds ouder. En ouder is niet meer zo oud als vroeger. De senior van tegenwoordig heeft veel tijd, voldoende inkomsten en is nog heel actief. ,,De nieuwe ouderen voelen zich jong en blijven klant!”

De derde trend gaat over geld. De gouden tijden komen niet terug. ,,Klanten willen waar voor hun geld.” Bedrijven als Primark, Zeeman en Leenbakker verschuiven naar het middensegment. Niet in hun prijzen, maar in de kopersmarkt. En kopers willen iets te kiezen hebben. ,,Customizen is in. Voorbeelden zijn Nike schoenen, Bemz met hoezen voor ikea-bankjes of Ralph Lauren kleding.”

Niet alleen de klanten zijn anders ook de winkeliers zijn anders. De gemiddelde leeftijd van een winkelier is 45 jaar. En 30% van de winkeliers wil voor 2015 stoppen met de zaak. De zaak staat ook ergens anders. Er is meer concentratie in stadscentra, en daardoor minder aanloop in aanloopstraten.

De kansen voor de winkelier van nu liggen in het bieden van beleving, dicht bij huis zijn voor dagelijkse boodschappen, gemak, specialisatie en sfeer. In 2020 wil de klant ‘beleving’. Een voorbeeld is de store van Piet Hein Eek: een meubelzaak met in de zaak de productielijn met horeca en met entertainment. Je gaat naar Piet Hein Eek voor een uitje.

Je nek uitsteken
Gert de Jeu, eigenaar van Houweling Kunst van het Wonen, had bijna hetzelfde praatje voorbereid als Marcel Evers. Dus deed De Jeu het uit de losse pols…

,,Hoe kun je inspelen op trends? De meubelbranche is in het algemeen een slechte branche. Dus moeten wij leuke dingen verzinnen om toch voldoende mensen te trekken. Wij organiseren van alles. Want: we zijn een paar maanden bezig met een klant, als de klant goed is geholpen is hij klaar voor de komende zeven jaar. En toch wil je die mensen binden. Als je wilt blijven groeien, moet je nieuwe dingen doen. Ik geef bijvoorbeeld workshops, verstuur nieuwsbrieven. Alles om die binding te houden.”

De Jeu is ook initiator van DaVinci wonen, de Alphense meubelboulevard aan de Euromarkt. In het grote gebouw zijn allemaal aan wonen gerelateerde branches gevestigd. ,,Met in het midden een prachtig atrium. Daar gaan we de komende jaren veel meer mee doen.” Voor de eigen winkel is internet heel belangrijk. ,,We hebben een 5 minuten button, dan moet een klant antwoord hebben.”

De Jeu gelooft wel in winkels: ,,Ik denk dat winkels blijven bestaan, ook al worden ze kleiner. Er komen gewoon andere mogelijkheden bij. Brick en click.”

Hoe gaat het in Alphen?
Het beleid van de gemeente Alphen is erop gericht om de wijkcentra sterk te houden en het Stadshart Lage Zijde te herontwikkelen. ,,De slecht meters worden vervangen door een beter centrum. Daar komen verschillende functies: detailhandel, horeca, dienstverlening, dagelijkse boodschappen en cultuur”, zegt wethouder Tseard Hoekstra. Samen met de Alphense centrum-biz VOC wordt het centrum aangepakt. ,,We willen nu snel een centrummanager, die samen met de ondernemers zorgt voor een goede uitstraling van ons Stadshart.”

Fotograaf: Josh Walet
16-04-2012 - Retail2020: het nieuwe winkelen.'
16-04-2012 - Retail2020: het nieuwe winkelen

Gratis bijeenkomst: is de detailhandel klaar voor de toekomst?