Nieuws

« Vorige - Volgende »

Citymarketing: voor een dubbeltje op de eerste rang

7 juni 2017 - 12:42  •  reacties

Citymarketing: voor een dubbeltje op de eerste rang

Alphen aan den Rijn - Daniël Othman, marketeer Alphen, meldt dat er al heel veel wordt gedaan. "We moeten vooral focus aanbrengen. We moeten heel goed weten wat we gaan vertellen. En, we moeten gaan samenwerken, onder meer met PReT", aldus Othman. PReT (Platform Recreatie en Toerisme) is de Alphense trekker voor toerisme en recreatie in de gemeente.

De focus lijkt te liggen op erkenning en herkenning. Zo is de omgeving van Alphen aan den Rijn -en ook de gemeente zelf- een groot plassengebied. "Daar moeten dagjesmensen uit de grote steden op af komen", aldus Van As. "Maar dan moeten ze wel weten dat we hier heel veel waterrecreatie hebben." Ook de inwoners moeten weten wat er in hun eigen stad of dorp te doen is. De herkenning moet komen uit vooral de verlichting van de 'PTT-toren' in het Rijnhavengebied.

Projecten
"We kunnen aan de slag met verschillende projecten", zegt Eric Carree, bestuurder van EDBA (Economic Development Board Alphen) en voorzitter van de VOA (Vereniging Ondernemers Alphen). "Er zijn nu projecten die we van het beschikbare geld kunnen betalen." Opvallend uitgangspunt is dat veel projecten inzet vergen en amper geld kosten.

De projecten zijn: zichtbaar maken van de PTT-toren, Alphenaren inzetten als ambassadeurs, jeugd bij Alphense uitjes betrekken, startend bedrijfsleven verwelkomen, Alphen als knooppunt van toeristische routes, ondernemersklimaat promoten, aansluiten bij Cityportal, openbare ruimte verbeteren en Alphen als evenementenstad promoten.

Budget
Er is 371.000 euro beschikbaar voor de marketing van de gemeente. Dat lijkt aanzienlijk meer dan het is. "Leiden heeft 1,7 miljoen, Dordrecht 2,5 miljoen. Wij moeten met veel minder geld ook een goed resultaat halen", meldt Joost Berkhout, directeur van EDBA: het overkoepelende orgaan waar de marketing van de gemeente onder valt. "We moeten ergens beginnen", zegt Van As. "Na de verkiezingen moet er een goed plan komen. Een half miljoen per jaar lijkt mij dan minimaal."

 

Fotograaf: Josh Walet