Nieuws

« Vorige - Volgende »

De gevaarlijkste verkeerssituaties volgens Alphenaren

7 augustus 2017 - 14:12  •  reacties

De gevaarlijkste verkeerssituaties volgens Alphenaren

Alphen aan den Rijn - Wij waren benieuwd welke plekken jullie als 'onveilig' bestempelen. De reacties die hierop bleven niet onopgemerkt en de gemeente heeft meegelezen. Uit alle reacties hebben wij een top vijf samengesteld van verkeerssituaties waar jullie nu ontevreden over zijn en waar de gemeente graag toelichting op geeft!

1. Rotondes
De rotondes in Alphen aan den Rijn zijn overduidelijk ergernis nummer één. Alphenaren vinden het verwarrend dat op de rotondes verschillende voorrangsregels gelden. Ook wordt het tweerichtingsverkeer op rotondes als aan de Laan der Continenten en Troubadourweg genoemd als gevaarlijk. "Ik vind dat de rotondes allemaal hetzelfde moeten zijn. Het schept verwarring als rwee rotondes na elkaar andere voorrangsregels hebben", vindt Denise.

Gemeente: "In de bebouwde kom is de norm dat fietsers voorrang hebben. Op twee rotondes na is dat ook het geval, namelijk het Europaplein en Raoul Wallenbergplein. Het Europaplein wordt nog dit jaar aangepast en krijgen fietsers voorrang. Alleen op het Raoul Wallenbergplein wordt voorrang voor fietsers niet ingevoerd. Uit verkeerssimulaties blijkt namelijk dat dit tot grote vertraging op de toeleidende wegen voor autoverkeer, busverkeer en calamiteitenverkeer leidt."

"Veel fietspaden mogen inderdaad in twee richtingen worden bereden, ook op rotondes. Uit landelijk onderzoek blijkt dat deze situatie net zo veilig is als fietsverkeer in één richting mits de oversteek verhoogd wordt uitgevoerd en duidelijk met borden wordt aangegeven. Per geval wordt bekeken of het fietsen in twee richtingen, dus zowel tegen de klok in (zoals normaal het geval is) als met de klok mee, verantwoord is. Als daarbij ook nog de rijbaan voor fietsers verhoogd wordt aangelegd en zo drempels voor auto's vormen, kan de veiligheid worden verhoogd. Ook de fietsersbond heeft aangegeven hier niet op tegen te zijn, omdat de capaciteit van het fietspadennet vergroot en de reistijd voor fietsers bekort." 

2. Kruispunt Castellumstraat/Pieter Doelmanstraat
De 'chaos' op het kruispunt bij de Castellumstraat, Rijnplein, Pieter Doelmanstraat en Julianastraat is de Alphenaar een doorn in het oog. De bussen die hier rijden, de fietsers en scooterrijders die tussen het winkelend publiek doorcrossen. "Alles rijdt en loopt door elkaar, niet duidelijk wie waar hoort of moet. En de bussen niet te vergeten!", stelt Marleen. 

Gemeente: "Hier is bewust voor 'shared space' gekozen. Het gebied is aangewezen als voetgangerszone, waar fietsers, bromfietsers, lijnbussen en expeditieverkeer wordt toegestaan. Op de hoofdroute Castellumstraat-Pieter Doelmanstraat-Van Boetzelaerstraat is dit verkeer allemaal aanwezig. In de praktijk is men zich bewust van de situatie en dit heeft de afgelopen tien jaar ook niet geleid tot veel ongevallen. Wat denk je dat er gebeurt als we voor iedereen een eigen pad zouden aanleggen? Zou iedereen zich aan die paden houden en goed uitkijken bij het oversteken en afslaan?"

3. Lijsterlaan
De Lijsterlaan wordt nu ervaren als een onveilige plek om over te steken als fietser of voetganger. "De Lijsterlaan: levensgevaarlijk! Er wordt veel te hard gereden, niet gestopt voor zebrapaden en ook voorsorteren met de fiets om af te slaan is ontzettend lastig en gevaarlijk", zo luidt de reactie van Daniëlle.

Gemeente: "Deze situatie verandert op het moment dat de Thorbeckestraat naar de Oranje Nassausingel wordt doorgetrokken. Er komt dan een rotonde op de aansluiting met de Lijsterlaan, waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en dus makkelijk kunnen oversteken. Omdat verkeer van en naar het stadshart voor een deel via de Thorbeckestraat gaat rijden, wordt de Lijsterlaan rustiger. De inrichting van de Lijsterlaan wordt hierop aangepast."

4. Tunneltje bij op- en afrit N11
De op- en afrit naar de N11 in Kerk en Zanen kan ook op flink wat kritiek rekenen. Fietsers rijden door een tunnel onder de weg door en hebben voorrang op de automobilisten. Alphenaren vinden de situatie echter onoverzichtelijk. "Geen overzicht door het tunneltje.. Je kunt beter auto's voorrang geven op de fietsers in plaats van zoals het nu is..", denkt Leonie.

Gemeente: "Auto's voorrang geven op fietsers leidt niet tot een veiligere situatie. Automobilisten houden dan geen rekening meer met fietsers en fietsers verlenen niet graag voorrang aan autoverkeer. De kans op een ongeval is dan minstens zo groot als in de huidige situatie. Het is ook lastig om op een helling af te stappen om voorrang te verlenen aan het autoverkeer.  Mede daarom is bewust gekozen voor een voorangssituatie voor fietsers. De oversteek is verhoogd uitgevoerd, met rood asfalt op het fietspad en voorrangsbebording op de weg. Om de situatie verder te verduidelijken worden de voorrangsborden over enige tijd voorzien van knipperlichten die aangeven dat er fietsers aankomen."

5. Alphensebrug
De Alphensebrug zou ook regelmatig voor gevaarlijke situaties zorgen. De weggebruikers stellen zich een stuk breder op dan de rijbaan over de brug. Bovendien zouden veel fietsers en scooterrijders links voorsorteren als de brug openstaat, omdat die slagboom eerder omhoog gaat. "Die staat veel te vaak open en als hij dan weer dicht is heb je altijd een chaos met ook nog die bussen erbij. Ik durf er met mijn kind nauwelijks te fietsen", aldus Frederike.

Gemeente: "Wij herkennen dit beeld. Het is een druk punt in Alphen. Het probleem dat geschetst wordt, heeft alles te maken het gedrag van de weggebruikers."

Fotograaf: Josh Walet