Blogs over Alphen

« Vorige - Volgende »

Passie voor Alphense ondernemers

30 december 2015 - 12:31  •  Alderd Froolik  •  reacties

Passie voor Alphense ondernemers

Alphen aan den Rijn -

2016 staat alweer voor de deur. Als ondernemer maak je prognoses voor het komende jaar en stel je de boekhouding van het voorgaande jaar ter beschikking aan je accountant. Die kan dan de hoogte van de komende belastingaanslag bepalen en natuurlijk uitsluitsel geven over de prognose van het afgelopen jaar. Gezien alle gesloten bedrijven en winkels in Alphen zijn sommige prognoses niet gehaald. En dat is erg jammer!

In mijn (wellicht beperkte) optiek zijn prognoses interessant maar helemaal niet zaligmakend. Wanneer je de korte termijn niet haalt zul je de lange termijn al helemaal niet halen. Bijsturen is bittere noodzaak. Er zijn veel tv programma's die over dit bijsturen gaan. In de horeca Herman den Blijker en Gordon Ramsay. In de hospitality is het Anthony Melchiorri. Vooral Anthony laat goed zien waar de pijn zit en voert samen met de ondernemer een enorme koerswijziging en verbeteringen door. En dat in slechts 1 weekje!

Bij de meeste lijkt het ook daadwerkelijk te werken. Maar soms kan de ondernemer niet veranderen en vervalt alles in de oude stijl en valt het doek. Jaren ervaring in een goedlopend bedrijf is geen enkele garantie voor morgen. Alles ontwikkelt en dat zouden ondernemers ook moeten doen. Management of change is het mooie woord ervoor.

Zouden de gesloten bedrijven nog bestaan indien er in de prognose had gestaan wat er veranderd had kunnen of moeten worden? Wellicht niet allemaal maar sommige wel. Als de kennissen van deze ondernemers nu eens de handschoen hadden opgepakt en voorstellen hadden gelanceerd? Ik noem wat voorbeelden: een compleet vernieuwde website, een multi-channel verkoopstrategie, wijziging van de inrichting, assortiment of diensten aanpassen, personeel vervangen, een evenement organiseren, een nieuwe folder of desnoods een nieuwe naam (wanneer er veel oud zeer is).

Wat veranderingen allemaal gemeen hebben is dat ze klantgericht zijn. Focus op de klant is het allerbelangrijkste want de klant is de grote baas! Zonder klanten geen business. De klanten van nu zijn veeleisend en verdienen meer aandacht dan alleen een folder of webwinkel. Elke ondernemer was bij de start van zijn onderneming razend enthousiast. Alles kon, alles ging en niets was te veel. Ik noem dat PASSIE. En passie slaat over op je klanten. Je krijgt dan niet alleen enthousiaste klanten maar ook een leger ambassadeurs. En daar kan geen folder tegenop.

Er zijn legio voorbeelden van bedrijven die tot bloei zijn gekomen door passie. Neem Apple, of dichter bij huis de genomineerden voor Onderneming van het Jaar 2015 aannemingsbedrijf Van Mil bv, Ekodorp V.O.F., Hillsafety BV, KHZ Internationale Verhuizers BV, Sakura Finetek Europe B.V., Sera Groep en Vermeulen Groep. Allemaal ondernemers met passie. En dat werkt!

Mijn prognose voor 2016 is dan ook PASSIE! Wat is de jouwe??

Fotograaf: Josh Walet