Blogs over Alphen

Open brief aan afdeling Afvalwerking, Alphen aan den Rijn

Alphen aan den Rijn -

Geachte beleidsmedewerkers,

vandaag ontving ik in mijn brievenbus een keurig verzorgde rondschrijven van uw afdeling, met een duidelijke uitleg over het feit dat afval grondstof kan worden, met als motto: als er meer huishoudelijk afval gescheiden wordt ingezameld, hoe minder restafval er hoeft te worden verbrand.

Een duidelijk verhaal, beter voor de portemonnee en beter voor het milieu. De andere zijde van het betreffende rondschrijven bestaat uit een 4-tal stickers, onderverdeeld in GFT (Groente, Fruit- en Tuinafval), Glas, Papier en PMD verpakkingsmateriaal, alle stickers voorzien van wat er WEL in mag en wat NIET. Mijn compilmenten mijne heren!

Oh ja, tevens is er een prijsvraag aan verbonden van € 500,-contant voor een goed idee voor verbetering.

Ik vermoed dat ik deze prijsvraag ga winnen, ik zal u uitleggen waarom: Ik woon in een appartementencomplex met voor het pand een 2-tal ondergrondse containers, de een is voor papier, de ander is voor restafval. Het glaswerk kan men kwijt bij het dichtbij gelegen winkelcentrum, maar verdraaid, waar laat in het gescheiden GFT-afval??

De gemeente gebeld, door een aardige dame geholpen, wist van geen rondschrijven af, maar ze nam direct contact op met de afdeling Beleidszaken. Het antwoord was klip en klaar: Zolang de benodigde voorzieningen er niet zijn kan al het gescheiden GFT-afval gewoon gestort worden bij het restafval! Simpel toch?

Mijne heren wie heeft er zitten slapen? Wie stuurt nu zo'n dure rondschrijven als de uitvoering daarvan voorlopig niet te realiseren is! Wat goed voor de portemonnee, weggegooid belastinggeld is het!

Bij deze mijn inzending voor de prijsvraag voor verbetering: Plaats naast de 2 bestaande containers een 3e voor het GFT!!

Corn. van Saarloos

Fotograaf: Josh Walet