Blogs over Alphen

« Vorige - Volgende »

MINERVA Foeilelijk

21 september 2018 - 19:54  •  Eveline Verhoeve  •  reacties

MINERVA Foeilelijk

Alphen aan den Rijn - De vorige Alphense wethouder van cultuur, die geen verstand heeft van kunst en cultuur, had een mening. Hij vond de Dark Limousine Exit foeilelijk. Dat vind ie nog steeds. Van hem mag dat lelijke ding exit. De Alphense gemeenteraad, die ook geen verstand heeft van kunst en cultuur, had ook een mening. Die mening ging vooral over de kosten voor een nieuw kunstwerk. Door gebruik te maken van haar budgetrecht heeft de raad gezorgd dat de optie er is om het oude kunstwerk te houden. De Alphense bevolking, die zeker geen verstand heeft van kunst en cultuur, mag nu uit twee nieuwe ontwerpen en het bestaande kunstwerk kiezen.

Het probleem met mensen, die geen verstand hebben van kunst maar er wel een mening op na houden, is dat die mening gebaseerd is op de verkeerde argumenten. Argumenten als iets mooi of lelijk vinden. Mooi en lelijk zijn zo’n beetje de meest subjectieve woorden die je kunt vinden om een oordeel mee te geven. Speciaal als je dat oordeel geeft over kunst. Trouwens, hetzelfde geldt voor een komkommer of een tomaat. Een lelijke tomaat is in je soep of op je brood niet minder lekker, wat dan ook weer subjectief is.

Kunst is niet bedoeld om mooi of lelijk te zijn. Dat is helemaal geen criterium voor kunst. Een lelijk kunstwerk kan een fantastische culturele creatie zijn. Een mooi kunstwerk een gelikt niemendalletje. Of iets kunst is, herken je dan ook zeker niet aan jouw mening over wat mooi of lelijk is. 
Kunst herken je aan spraakmakendheid. Vroeger, nu en in de toekomst. Praten mensen over een werk? Dan is het zeker kunst. Dan roept een werk emoties op. Als kijker voel je iets bij zo’n kunstwerk. Kunst is intrigerend. Kunst zegt ook iets over het culturele tijdperk waarin het is gemaakt. Denk maar aan Guernica van Pablo Picasso. Het schilderij is zo’n perfecte emotionele weergave van een gebeurtenis dat het een superieur kunstwerk is in al haar lelijkheid.

Kunst kan een landmark zijn. Dat is een waardevol kenmerk van kunst.
We hadden in Alphen iets van twintig jaar geleden een bronskleurige Playmobil fontein op een rotonde staan in Kerk en Zanen. Daar werd over geroepen dat ie lelijk was. Maar iedereen herinnert zich dat kunstwerk. Apollo heette dat werk, het is een verwijzing naar de barokke fontein in de tuinen van paleis Versailles.
Het blauwe kunstwerk op de rotonde is zeker een landmark. Iedereen weet dat als je dat kunstwerk ziet staan, dat je dan bij de Castellumgarage bent. Waar is die parkeergarage? Precies, naast dat blauwe ronde ding. Het peperdure en internationaal bekende Alphense gemeentehuis wordt als kenmerk niet genoemd. Het nietszeggende bedrijfsverzamelgebouw aan de overkant ook niet.

Tegenwoordig wordt kunst niet meer belangrijk gevonden. Cultuur ook niet trouwens. Net zomin als erfgoed en tradities. Het gaat in het hier en nu over geld en over normaal zijn en over zo gewoon mogelijk doen. Dus zijn er nu drie kunstwerken waaruit gekozen moet worden, terwijl ze alle drie een goede plaats in de gemeente Alphen aan den Rijn verdienen.
Ik stel dan ook voor om Dark Limousine Exit gewoon het landmark te laten blijven dat het nu is; het Drieluik op een rotonde in Boskoop te plaatsen en de Poort bij de Leidse Schouw waar stilstaande automobilisten de beroemde tekst van Tacitus over onze streken kunnen lezen.

Fotograaf: Michou Salt 'n Pepper