Andere Blogs

« Vorige - Volgende »

Overstappen

31 januari 2014 - 13:50  •  Harry Slagter  •  reacties

Overstappen

Alphen aan den Rijn -

Een trouwe en tevreden klantenkring is onontbeerlijk voor iedere onderneming en vormt daarmee een solide basis voor een duurzame bedrijfsvoering en voortbestaan. Wanneer je als ondernemer eenmaal zo'n solide basis hebt opgebouwd is dat een mooi uitgangspunt om vanuit verder te werken en te gaan groeien. Heel belangrijk daarbij is de bestaande klantenkring niet uit het oog te verliezen en te blijven binden aan je bedrijf zodat zij niet de drang hebben om bij concurrerende bedrijven te gaan shoppen. Service, concurrerende prijzen, bereikbaarheid en overzichtelijke informatie zijn hierbij belangrijk. Vooral bij deze punten gaat het nog wel eens mis en dat merk je dus als je bijvoorbeeld gaat verhuizen.

Jarenlang heb je gas en elektriciteit afgenomen van het zelfde energiebedrijf, internet abonnement bij dezelfde provider en inboedel plus opstalverzekering bij 1 verzekeringsmaatschappij en al die jaren keurig je rekeningen betaald zonder problemen. Regelmatig zie je de bedrijven, waar je zelf afnemer van bent, reclame maken en, met stuntaanbiedingen, proberen nieuwe klanten binnen te halen zonder zelf eens aangeschreven te worden voor een voordeeltje, wegens trouwe klandizie.

Het invullen van enkele formulieren met betrekking tot de verhuizing, was blijkbaar sein om onze postbus en telefoon te bestoken met aanbiedingen van eerder genoemde diensten en aangezien ik geen dief ben van mijn eigen portemonnaie, besloten om hier maar eens gebruik van te maken. Een alles in 1 pakket voor telefonie, tv en internet met gratis bellen, meer zenders en snellere verbinding dan wat ik nu heb, voor €20 minder per maand. Een nieuwe inboedel- en opstalverzekering met lagere premie en een ander energiebedrijf, die weliswaar net zo onoverzichtelijk is maar wel stukken goedkoper dus tel uit je winst.

Als je dan de oude contracten gaat opzeggen en uitlegt dat je gaat verhuizen en overstapt naar de concurrent, krijg je opeens het verwijt dat je de oude leverancier geen kans hebt gegeven om ook een aanbod te doen. Ja hallo!  Dus als je overstapt naar een ander, krijg je opeens wel een aanbieding, betere offerte en stukje aandacht. Beetje laat naar mijn idee en nu hoeft het niet meer. Tenslotte jarenlang kans gehad om aan klantenbinding te doen maar dit laten versloffen. Hoezo stukje klantvriendelijkheid?

Dit verschijnsel zie je eigenlijk overal om je heen, het binnenhalen van nieuwe klanten heeft bij veel bedrijven prioriteit en gaat vaak ten koste van bestaande relaties. Waarschijnlijk zijn hier vaak bonussen aan verbonden en daar ligt de focus dan ook op. Ik pas er voor om voor een KW stroom meer te moeten betalen dan mijn buurman, omdat hij toevallig een nieuwe klant is en ook weiger ik nog langer veel te betalen voor mijn krant terwijl een nieuwe abonnee bijna een jaar gratis diezelfde krant in de bus krijgt en er op de koop toe nog een soort van iPad bij cadeau krijgt als welkomst geschenk.

Het zou toch te gek zijn als je bij de plaatselijke super alleen gebruik kunt maken van de aanbiedingen als je daar geen klant bent en als vaste klant, standaard meer moet betalen dan de losse klanten. Of dat je bij je eigen huisarts, per consult, meer kwijt bent dan hen die alleen gebruik maken van de spoedeisende hulp. Het is ff werk maar vanaf nu gewoon ieder jaar overstappen op de meest lucratieve aanbieders, want ik kan mijn geld tenslotte maar 1 keer uitgeven.

Fotograaf: Josh Walet