Andere Blogs

« Vorige - Volgende »

Hoe ouders van elkaar leren tijdens een Opvoedparty

4 februari 2014 - 09:58  •  Tineke Knoester  •  reacties

Hoe ouders van elkaar leren tijdens een Opvoedparty

Alphen aan den Rijn -

Hoe ouders van elkaar leren tijdens een Opvoedparty
Met mijn praktijk in Alphen aan den Rijn organiseer ik ook Opvoedparty’s. Tijdens zo’n party komen ouders bij elkaar die van elkaar gaan leren op het gebied van opvoeden. Een gezellige avond, vol inspiratie en leermomenten. Ik begeleid deze avond vanuit mijn expertise en geef mijn visie op opvoedvraagstukken. Tijdens zo’n opvoedparty, spelen we het ‘Opvoedpartyspel.’ Iedereen mag een kaartje trekken waar verschillende fictieve opvoedsituaties in naar voren komen. Elke avond is weer bijzonder en merk ik hoe ouders elkaar kunnen inspireren. Vorige week gaf ik zo’n party. Er werd toen het volgende kaartje getrokken: 

Bram (4) wil alleen buiten gaan spelen op het veldje om de hoek
Hoe zou je reageren op zo’n vraag van een kind  van vier? Er werd druk gediscussieerd in de groep.  Eigenlijk zijn er kortweg twee mogelijkheden, het mag wel of het mag niet. Maar eigenlijk ligt het niet zo simpel.  Als de ouder geen toestemming geeft om op het veldje te gaan spelen, lijkt dit makkelijk, want zo houdt de ouder zicht op wat Bram doet. Echter kan de reactie van Bram het dan moeilijk maken. Hij kan boos worden, want  “al zijn vriendjes” mogen het wel. Hij kan gaan zeuren, zodat je in een negatieve discussie verzeilt raakt. Maar misschien ben je wel zo duidelijk dat hij het gewoon accepteert. Dit zal per kind verschillen.

Misschien wil je Bram wel laten gaan, maar iets houdt je tegen: Bezorgdheid over je kind alleen op het veldje, verrassing dat hij al zo “groot” is of je wilt zijn gezelligheid in huis niet missen.

Wat kun je nu het beste doen? Welk advies gaf ik mijn groep mee tijdens de opvoedparty?
Mijn visie luidt als volgt: Bram voelt zich al heel groot en wil de wereld gaan ontdekken. Het veldje is voor hem een plek waar hij zonder ouders wil spelen. Wanneer hij een “nee” te horen krijgt, krijgt hij de boodschap: “Je kunt dat nog niet alleen, je bent nog te klein, je bent afhankelijk van je ouders.”

Bram wordt hier begrensd in zijn ontwikkeling naar zelfstandigheid.

Om aan zowel de behoefte van Bram (ontdekkingsdrang en zelfstandigheid) als aan de behoefte van jezelf (veiligheid, kind willen beschermen) toe te komen, kun je “Ja” zeggen onder voorwaardes:

- Je blijft op het veldje spelen en gaat niet met een vriendje naar huis zonder het te melden.
- Papa of mama komt regelmatig even langs om te kijken of je het nog naar je zin hebt.
- Als je het er niet meer leuk vindt, kom je naar huis.

Op deze manier begeleid je Bram in zijn ontwikkeling naar zelfstandigheid. Hij krijgt hierdoor zelfvertrouwen en je zorgt ook voor zijn veiligheid. Wanneer Bram zich goed aan de afspraken kan houden is een compliment zeker op zijn plaats. Hij “groeit” daarvan en je krijgt een positieve band met je kind. Bram en jij mogen dan trots op elkaar en op zichzelf zijn.

Hoe zou jij een situatie als deze aanpakken?
Misschien ben je  een ouder en loop je regelmatig tegen dit soort vraagstukken aan. Ik ben benieuwd hoe jij het aan zou pakken. Reageer op mijn blog hieronder of neem contact met me op. Ik kom graag met je in contact. Of lijkt het je leuk om zo’n Opvoedparty te organiseren? Ook dan hoor ik graag van je.

Twitter: @TinekeKnoester
Facebook: https://www.facebook.com/ouderenkindcoaching
Linkedin: nl.linkedin.com/pub/tineke-knoester/24/334/603ˇ
Website: www.ouderenkindcoaching.nl

Fotograaf: Josh Walet