Andere Blogs

« Vorige - Volgende »

Het vakantiegevoel bij de bakker

17 februari 2014 - 16:01  •  Fiona Zwart - Zwart Werkt  •  reacties

Het vakantiegevoel bij de bakker

Alphen aan den Rijn -

Op en top belevingsmarketing bij de bakker
Hoe zuidelijker we komen in Europa, hoe bourgondischer de cultuur. In België heeft men het genieten van eten en drinken tot een ware kust verheven. Loop in Antwerpen of Brugge langs een bakker en het water loopt je spontaan in de mond. Een vriendin van mij, Rianne, zei pas: 

"Heb je die nieuwe bakker al gezien? Dat is zo'n bakker, zoals je ze alleen in het buitenland tegen komt!" Daar sloeg ze de letterlijke spijker op zijn letterlijke kop. De nieuwe bakker heeft het kopen van brood tot een ware belevenis gemaakt. Hij heeft goed naar onze zuiderburen gekeken en heeft een bakkerij geopend met "buitenlandse allure". 

Welke belevingsmarketing instrumenten zet de bakker in?
- Het verkopend personeel draagt allemaal een koksmuts, altijd en overal
- Er staat een grote steenoven in de winkel. Al het brood wordt voor de ogen van de klant afgebakken. Daardoor hangt er altijd echt een geur van vers brood
- Deze bakker verkoopt helemaal geen fabrieksbrood
- De bakker onderscheidt zich door het aanbieden van speciale producten. Denk aan spelt oliebollen of speciaal brood voor mensen met een glutenallergie. Hij speelt daarmee ook in op de trend "bewuster en gezonder leven".  
- De bakker kiest er voor om drie steekwoorden uit te dragen: "Authentiek,Ambachtelijk en Steenoven". Deze woorden komen door de hele winkel terug, zowel aan de binnenkant van de winkel als aan de buitenkant van het pand.
- Op alle verpakkingen van de broden, worden de overige broden gepromoot. Er wordt beschreven wat er allemaal in de borden zit en waar het van gemaakt is. De kans wordt daarmee groter dat de klant weer terug komt. De klant is immers lekker gemaakt met alle broden die de bakker verkoopt.

Zwart Werkt & zegt over deze bakker:
"Het is niet zo moeilijk om een bakkerswinkel te openen. Het is veel moeilijker om je te onderscheiden, klanten naar je toe te trekken en er voor te zorgen dat zij bij jou brood kopen en niet in de supermarkt. Deze bakker laat ons zien dat je door het slim inzetten van belevingsmarketing, in "deze tijd" een succesvolle onderneming neer kunt zetten en structureel klanten aan kunt blijven trekken. Laat jij je ook  inspireren door deze bakker voor jouw onderneming?" 

Fotograaf: Josh Walet
Zwart Werkt.'
Zwart Werkt

Voor meer klanten en meer omzet!