Andere Blogs

« Vorige - Volgende »

Succesvol worden d.m.v. het internet? Wees niet te veel online.

26 mei 2014 - 10:09  •  Fiona Zwart  •  reacties

Succesvol worden d.m.v. het internet? Wees niet te veel online.

Alphen aan den Rijn -

De andere kant van de medaille van het internet

Toch wil ik ook de andere kant van het internet even beschrijven in deze blog. Het internet is a la 2014 namelijk de manier om te ondernemen, maar ook om juist niet te ondernemen. We kunnen ons dagen op internet vermaken, zonder dat we ook maar een euro hebben verdiend. Internet is een mega afleider. Super zonde. Veel mensen zitten veel (soms enkele uren per dag) op het internet, maar benutten internet niet om een business op te bouwen.

Hoe doe ik dat?
Zelf heb ik mijn e-mail en mijn social media van mijn smartphone verwijderd. De smartphone heb ik alleen nog voor de Whatsapp (die ik ook niet meer a la minute beantwoord) en omdat het handig is om even wat op te zoeken als ik onderweg ben. Mijn social media en e-mail check ik alleen aan het begin en aan het eind van de werkdag. Op vakantie lees ik mijn e-mail niet en ben ik niet actief op social media. En juist op vakantie komen bij mij altijd de beste ideeën op voor mijn bedrijf. Zo gaat dat met creatieve processen. In rust ontstaat er altijd meer.

Is het echt zo simpel?
Ja. Maar toch denk ik dat we allemaal gevoelig blijven voor de afleiding die het internet ons biedt. We hebben allemaal een ego en we zijn ook allemaal benieuwd wat onze buurman eigenlijk op vakantie doet. Toch zie ik ook de tegenreactie ontstaan. Zoals het Fakebook project van Zilla van den Born of het filmpje van Gary Tuk dat (ironisch genoeg) meer dan 38 miljoen keer is bekeken op YouTube. (Zie onderaan dit blogbericht de desbetreffende filmpjes).
Ik ben zelf erg blij met deze tegenreactie.

Less is more
Om echt succesvol te worden als ondernemer, is het belangrijk om je tijd goed en nuttig te besteden. De tijd tikt door, de dagen vliegen en voor je het weet, is het weer Oud & Nieuw. Ik sprak pas iemand die gespecialiseerd is in time management en die gaf aan dat werken met een kookwekker heel slim is. Zet de wekker 30 minuten en ga in die 30 minuten volledig gefocust aan het werk aan een taak. Geen afleiding, maar pure focus. En dat werkt, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Oke Fiona, wat is nu de moraal van je verhaal? (hoor ik je denken ;-) )
De moraal van mijn verhaal is: omarm het internet en zet het slim in voor je bedrijf. Maar maak bewust keuzes en hou je tijd op internet in de gaten. Succesvolle mensen besteden veel uit en zijn weinig online. Laat dit een inspiratie zijn.

Fotograaf: Josh Walet