Andere Blogs

« Vorige - Volgende »

De zorgkanjer

8 januari 2015 - 11:35  •  Harry Slagter  •  reacties

De zorgkanjer

Alphen aan den Rijn -

Wanneer je dan denkt dat het hoogtepunt van al die, vervelende en agressie opwekkende advertentie campagnes, hun hoogtepunt bereikt hebben met het proberen aan te smeren van een oudjaarslot door de handlangers van de belastingdienst, de staatsloterij, komt er de laatste jaren een nieuw fenomeen om de hoek kijken namelijk de zorgverzekeringsmaatschappijen.

Onvoorstelbaar wat een drek deze bedrijven over onze hoofden uit durven te storten, zo rond de jaar wisseling. Een schoolvoorbeeld van wat de liberalisering, binnen de gezondheidsindustrie, voor gedrochten kan voortbrengen. Dan wil ik nog niet eens hebben over al die zorginstellingen die als speeltje en melkkoe gebruikt worden door de geitenwollensokken brigade van de Partij van de Afbraak onder toezicht van raden van bestuur en directies die zich daar een meer dan dik belegde boterham uit toe-eigenen.

Nu al die zorgverzekeraars ook met prijzen gaan lopen gooien om klanten binnen te halen, zoals laptops, ontzwangerboekjes voor vrouwen, korting op de vette Hema worsten en dito tompouces of elk jaar gratis 50 condooms bij een jongeren aanvullende verzekering van CZ. Met een gemiddelde van 2,3 maal per week, zijn die 50 ook een druppel op een gloeien plaat maar dit terzijde.

Terwijl ik mijn inbox leeg zat te maken van al die spam die via de loterijen en zorgverzekeraars hier in terecht gekomen was, bedacht ik of er geen mogelijkheid is om al deze oudjaars rommel te combineren tot een grote oudjaarsshow waarin verzekeraars en loterijen in 1 keer al die shit over ons uitstorten en ons dan de rest van het jaar met rust laten.

Een groots opgezette tv show op 1 van de commerciële zenders met een gezamenlijke presentatie door onze nationale huilebalk Natasja Froger, ondersteund door, Miljoenenindezakjacht, Linda de Mol en natuurlijk niet te vergeten de overjarige “In mijn eentje 100 mannen” Caroline Tensen. Met muzikale ondersteuning van de Jostiband en een handvol uitgerangeerde artiesten die naar een beetje media aandacht snakken.

Met als speciale gast Edith Schippers die de prijswinnaars bekend maakt en dit brengt alsof het haar verdienste is dat Nederland massaal deze loten heeft aangeschaft.

Centraal op deze avond moet de riante prijzenpot staan, bestaande uit allerlei zorgproducten. Met als eindejaarknaller, de zorgkanjer, een geheel verzorgd verblijf in 1 van de luxe verzorgingstehuizen die Nederland nog rijk is maar normaal gesproken alleen toegankelijk is voor hen die het zich kunnen veroorloven. De winnaar van deze prijs mag zelfs een partner naar keuze mee laten genieten van dit alles. Voor iedereen uit hetzelfde postcode gebied is er een troostprijs van 1,5 uur huishoudelijke hulp per week zonder dat daar eerst een zorgmanager voor bij je aan de keukentafel plaatsneemt.

Per postcodegebied valt er, naar keuze, 1 nieuwe heup of knie te verdienen bij een ziekenhuis, aangewezen door de zorgverzekeringsmaatschappij, terwijl de rest van dit gebied een troostprijs af kan halen bij de plaatselijke drogist bestaande uit maagtabletten om de rest van de uitzending uit te zitten.

Naast de hoofdprijzen is er verder nog een regen aan kleine prijsjes in de wacht te slepen zoals EHBO dozen, nicotinepleisters, 1 maal bezoek aan fysio, psycholoog, geriater of internist. De opbrengst van deze mega, super oudjaarloterij kanjer komt ten goede van de zwaar onderbetaalde raden van bestuur, directies en aandeelhouders van de verschillende zorgverzekeraars en wordt her een integratie project opgezet op oud politici aan deze banen te helpen met behoud van wachtgeld. Mocht er nog wat overblijven dan komt dat ten goede aan zorginstellingen die zo nodig de huisstijl of logo willen aanpassen zoals afgelopen week nog hier in Alphen waar ze voor de zoveelste keer een bak geld uitgegeven hebben om er de Alrijne zorggroep van te maken. Het mag wat kosten.

Als klap op de vuurpijl overschakelen naar de wijk waar de hoofdprijs is gevallen en life interviews door John Williams en Annemarie van Gaal, altijd goed voor een flinke schep vals sentiment, die tezamen proberen om reacties los te krijgen van buurtbewoners die geen zorglot gekocht hadden en nu hevig geëmotioneerd een broodnodige operatie aan hun neus voorbij zien gaan.

Als we dan voor de rest van het jaar van de opdringerige reclames en schreeuwende commercials af zijn, lijkt me dit wel wat.