- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Bonifatiuskerk
Bonifaciuskerk, Paradijslaan 6, Alphen aan den Rijn. (1886)
functie: kerk
architect: Evert Margry
adres: Paradijslaan 6, 2405 CC Alphen a/d Rijn.
openingstijden: za 19.00 u, zo 10.30 u.(aanvang viering)
status: rijksmonument
Katholieke kerk uit 1886 in neo-Gotische stijl, ontworpen door Evert Margry, een leerling van Pierre Cuypers (bekend van o.a. het Centraal Station en het Rijksmuseum in Amsterdam).
Ontstaan
Sint Bonifatiuskerk is een rijksmonument en heeft dus een grote monumentale status.
De geschiedenis van de Bonifaciusparochie dateert van ca 1085. In de eerste eeuwen stond er vermoedelijk een houten kerk, die in de 15e eeuw werd vervangen door een stenen gebouw.
Deze viel tijdens de reformatie in handen van de protestanten en moesten de katholieken gebruik maken van schuilkerken. Na 1796 was het katholieken weer toegestaan eigen kerken te bouwen, waardoor Alphen in 1824 een nieuwe kerk in de toen gebruikelijke neoclassicistische stijl kon in wijden.
In 1886 werd de huidige Bonifaciuskerk in gebruik genomen. Een drie-beukige neogotische kruiskerk naar een ontwerp van Evert Margry, een leerling van Pierre Cuypers. Het schip van de kerk is voorzien van een houten tongewelf. De zijbeuken zijn echter voorzien van stenen gewelven.
Van buiten is dit niet zichtbaar omdat het dak van het schip doorloopt over de zijbeuken.
Neogotische bouwstijl
De voorzijde van de kerk is zeer uitbundig, met zijn torens en andere versieringen. Binnen zijn de muren en pilaren geheel beschilderd en voorzien van katholieke voorstellingen, die kenmerkend zijn voor een neogotisch interieur. Met name de kort geleden gerestaureerde kruiswegstatie, het gerestaureerde raam van de martelaren van Gorcum en het bijzondere houten tongewelf zijn meer dan de moeite waard om te bekijken.
In tegenstelling tot veel andere katholieke kerken heeft de Sint Bonifaciuskerk geen oost-west oriëntatie (de ingang aan de westzijde, het altaar gericht naar het oosten). In Alphen had dit namelijk betekend dat de ingang aan de achterzijde van de kerk in de richting van de polder had gestaan.
Huidig gebruik
De Sint Bonifaciusparochie heeft tot 2005 zelfstandig gebruikgemaakt van de kerk. Op 1 januari 2006 fuseerden de drie parochies van Alphen aan den Rijn tot de parochie De Emmaüsgangers. Deze fuseerde later met de parochies H.H. Michaël en Bernardus te Hazerswoude Rijndijk en de H.H. Engelbewaarders te Hazerswoude Dorp tot de parochie Heilige Thomas.
14th May 2014 geplaatst door CAS Alphen
Locatie: Paradijslaan 6, 2405 CC Alphen aan den Rijn, Nederland
Labels: Alphen aan den Rijn, Jaar: 1800-1899, Status: rijksmonument
Daar stond de nieuwe Bonifaciuskerk in 1886: een neogotisch (bijna hemels) juweel aan de Paradijslaan! Zo beleefde katholiek Alphen de nieuwe kerk: de bevestiging van een eeuw katholieke emancipatie. De kerk verving de kerk aan de prins Hendrikstraat.
Een erewacht van 36 ruiters, guirlandes, vlaggen, bloemen en muziek onderstreepten de feestgevoelens op deze dag. Helaas zou hij beëindigd worden door ordeverstoring: vlaggen werden weggerukt, ruiten sneuvelden, de burgemeester moest bisschop Bottemanne een bewakingsescorte meegeven van 4 veldwachters! De weg van de oecumene zou nog lang zijn...
Bouwen vraagt ook in het paradijs om een stevige fundering: 570 houten heipalen, waarvan 300 met een lengte van 10 meter, werden door aannemer Moons uit Berkel in de grond geslagen. Architect van de kerk was Evert Margry uit Harderwijk, een leerling van de beroemde Cuypers die de Franse gotiek in ons land introduceerde in de 19de eeuw. Margry had al een aantal kerken in de regio gebouwd (Hoogmade, Voorhout) en was bezig met de bouw van de kerk in Nieuwveen. De overeenkomsten zijn dan ook niet zo verrassend. Karakteristiek zijn: het consequent gebruik maken van baksteen en natuursteen, het zaagtandmotief in de lijsten onder de ramen, het houten tongewelf.
Evert Margry werkte samen met kunstenaars, vakmensen uit diverse disciplines die zich herkenden in de Franse gotiek en dit wilden etaleren in hun kunstwerken. De aanvankelijk witgepleisterde kerk zou in de loop van de volgende decennia het aangezicht krijgen van een kleurrijk interieur, als een diapresentatie van Bijbelse taferelen. Beelden, ramen, wandschilderingen, vaandels, een Piëta.
De grootste bijdrage aan de vormgeving van de kerk werd geleverd door de ateliers voor glasschilderkunst van de firma Mengelberg. Deze protestantse kunstenaarsfamilie uit Keulen belandde op uitnodiging in katholiek Nederland. Talrijke kerken in ons land getuigen van de artistieke prestaties van verschillende generaties Mengelberg. In onze Bonifacius werden vanaf 1920 tot 1935 gerealiseerd:
twee ramen over het leven van Bonifacius (de verkondiging aan de Friezen en de marteldood), vervolgens de twee hoofdramen in het zuider- en noordertransept, gewijd aan Sint Jozef en de martelaren van Gorcum. De 10 ramen met wit glas in de zijwanden van de kerk zouden de 10 geboden illustreren, maar door geldgebrek in de dertiger jaren werden er slechts 4 gerealiseerd.