- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Aanbouw Alphensebrug
De Alphense brug bestaat in vele gedaantes al eeuwen lang. De oudste beschrijvingen vertellen van een stenen brug met 2 bogen, waar kleine schepen onder door konden varen.
Mogelijk was er al in de Romeinse tijd een eerste brug zoals afgebeeld.
In 1589 werd besloten tot de bouw van een echte beweegbare brug. Van deze brug zijn diverse tekeningen en prenten bewaard gebleven.
In 1910 werd de enkele klapbrug vervangen door een dubbele klapbrug. Deze smalle brug leverde met het steeds drukker wordende verkeer na de oorlog steeds meer problemen. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd het centrum grondig aangepakt. Veel mooie gebouwen werden gesloopt om de toegangsweg naar de brug breder te maken. De nieuwe brug had weer een enkele klep.
In 1985 stortte de brug in elkaar, maar hij werd weer gerepareerd.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Pieter Doelmanstraat heette vroeger de Brugstraat. Na de 2e Wereldoorlog werd naam van de verzetstrijder Pieter Doelman aan de straat verbonden.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Rijnkade is altijd een "deftig" stukje van Alphen aan den Rijn / Aarlanderveen geweest. Gelukkig is een groot deel van deze panden niet, zoals veel andere prachtige panden, gesloopt. De Oude Rijn was in de 19e eeuw veel smaller. Er lagen toen tuintjes voor de huizen en er stonden grote bomen. Met de verbreding van de rivier is dat wel verdwenen.
Er zijn 3 Rijksmonumenten te vinden:
Nummer 5 (rond 1750)
Een herenhuis met verdieping en hoog, pannen schilddak, waarop hoekschoorstenen. Dakkapel. Houten middenpartij, waarin deuromlijsting met gecanneleerde pilasters en hoofdgestel en palmetkapitelen. Bovenvensters met zijstukken en hoofdgestel. Vensters met zesruitsschuiframen. Nu restaurant Proto.
Nummer 6 (rond 1780)
Een pand, waarvan de gevel ingezwenkte zijkanten en een kroonlijst heeft. Deur met gecanneleerde pilasters en hoofdgestel. Natuurstenen hoekvoluten.
Nummer 11 (rond 1780)
Deftig herenhuis met blokvormig voorgedeelte, bestaande uit twee verdiepingen, waarop een schilddak met twee dakkapellen, bekroond door frontons
Gerelateerde afbeeldingen:
In de Romeinse tijd was de Oude Rijn nog de hoofdstroom in de Lage Landen delta van de grote rivier de Rijn, die de Noordgrens van het rijk vormde. Eb en vloed drongen ver door in de binnenlanden en het gebied leek veel op de huidige Biesbosch.
In de loop van de eeuwen, verlegde de rivier haar loop en greep ook de mens in. Uiteindelijk was van de machtige Rijn een kanaalachtig riviertje overgebleven. Overigens waren er nog wel wat problemen. De afwatering liep niet altijd even goed.Rond Alphen waren er regelmatig overstromingen, omdat de monding van de Rijn bij Katwijk verzandde en er nieuw water uit de provincie Utrecht na regenval hier heen kwam. Bij Zwammerdam werd daarom rond 1150 een afdamming gemaakt. Hier hadden we minder problemen, maar in Utrecht des te meer.
Nederland was toen onderdeel van het Duitse Keizerrijk en keizer Frederik Barbarossa besloot dat de dam weg moest, maar dat Utrecht en Holland gezamenlijk een oplossing moesten vinden in het reguleren van het water. Koningin Juliana heeft in Zwammerdam in 1965 een herdenkingsbeeldje ter gelegenheid van het 800e jaar onthuld.
De Oude Rijn stond tot 1800 nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er toen iedere dag 2x hoog- en laagwater. Bij laag water konden schepen het centrum niet passeren. Daarom is in de 17e eeuw een omloopkanaal gegraven, zodat een deel van de schepen in ieder geval wel kon doorvaren. Het omloopkanaal is grotendeels nog in takt, zij het dat er niet meer gevaren kan worden. Volgens velen een gemiste kans bij de grootschalige herinrichting van de Hoge Zijde. Het omloop kanaal loopt vanaf de Oude Rijn bij het Schoutenhuis in de Julianastraat via de Paradijslaan onder de Castellumstraat weer terug naar de Rijn.