- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Luchtfoto Heimanswetering
In 1881 kocht de zeer gefortuneerde David van Oordt een dakpannenfabriek. Deze lag ten noorden van Alphen, met de uitbreiding van deze plaats werd dit Oudshoorn. Aanvankelijk maakte men handvorm dakpannen. Ook was er een trasstamperij aan deze fabriek verbonden. Er werden brokken tras, die uit de Eifel afkomstig waren, fijngestampt en in zakken gedaan. Deze fijn gemalen tras werd geleverd aan de metselbedrijven. Samen met kalk vormde deze tras, tot de komst van de portlandcement, de metselmortel
Gerelateerde afbeeldingen:
De Hoorn is een lange weg aan de westkant van Alphen richting Hazerswoude.
In de 18e eeuw stonden er veel buitenplaatsen met bekende namen als Raadwijk en Langeroode. In de 19e eeuw trad verval in en werden de nodige gebouwen gesloopt. Soms kwamen er boerderijen voor in de plaats en soms ook fabrieken. Een bekend voorbeeld is Rust en Werk, het huidige Avifauna, dat een steen- en pannenbakkerij werd.
Ook ontstonden er kleine buurtschappen rond de fabrieken zoals het Schippersbuurtje en de Gele buurt.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Oudshoornseweg loopt vanaf 's Molenaarsbrug tot aan de Hooftstraat. Beide straten lopen evenwijdig aan de Oude Rijn en vormde de kern van het voormalige dorp Oudshoorn.
Waar in de Hooftstraat veel huizen en winkels stonden, was de Oudshoornseweg ruimtelijker van aard. Er waren rijke patriciërswoningen en buitenplaatsen langs de weg gelegen, maar soms ook bedrijven, zoals kalkovens en pannenbakkerijen.
Kenmerkend van de Oudshoornseweg is nog steeds de Oudshoornsekerk en het ziekenhuis, dat op het terrein van het voormalige buiten Rijnoord is gebouwd.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Heimanswetering werd al rond 1200 gegraven voor het transport van turf, dat werd afgegraven van de veenlaag die een groot deel van Nederland bedekte. De wetering was eeuwenlang een belangrijke verbinding tussen steden als Haarlem en Amsterdam in het Noorden en Rotterdam en Dordrecht in het Zuiden.
Met het graven van het Aarkanaal, werd het belang van de Heimanswetering kleiner. In de 20e eeuw echter nam het belang weer toe en werd het kanaal vergroot en uitgediept.
Jarenlang vond via de Gouwe, de Oude Rijn en de Heimanswetering het transport van brandstof voor Schiphol plaats.
Gerelateerde afbeeldingen:
In de Romeinse tijd was de Oude Rijn nog de hoofdstroom in de Lage Landen delta van de grote rivier de Rijn, die de Noordgrens van het rijk vormde. Eb en vloed drongen ver door in de binnenlanden en het gebied leek veel op de huidige Biesbosch.
In de loop van de eeuwen, verlegde de rivier haar loop en greep ook de mens in. Uiteindelijk was van de machtige Rijn een kanaalachtig riviertje overgebleven. Overigens waren er nog wel wat problemen. De afwatering liep niet altijd even goed.Rond Alphen waren er regelmatig overstromingen, omdat de monding van de Rijn bij Katwijk verzandde en er nieuw water uit de provincie Utrecht na regenval hier heen kwam. Bij Zwammerdam werd daarom rond 1150 een afdamming gemaakt. Hier hadden we minder problemen, maar in Utrecht des te meer.
Nederland was toen onderdeel van het Duitse Keizerrijk en keizer Frederik Barbarossa besloot dat de dam weg moest, maar dat Utrecht en Holland gezamenlijk een oplossing moesten vinden in het reguleren van het water. Koningin Juliana heeft in Zwammerdam in 1965 een herdenkingsbeeldje ter gelegenheid van het 800e jaar onthuld.
De Oude Rijn stond tot 1800 nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er toen iedere dag 2x hoog- en laagwater. Bij laag water konden schepen het centrum niet passeren. Daarom is in de 17e eeuw een omloopkanaal gegraven, zodat een deel van de schepen in ieder geval wel kon doorvaren. Het omloopkanaal is grotendeels nog in takt, zij het dat er niet meer gevaren kan worden. Volgens velen een gemiste kans bij de grootschalige herinrichting van de Hoge Zijde. Het omloop kanaal loopt vanaf de Oude Rijn bij het Schoutenhuis in de Julianastraat via de Paradijslaan onder de Castellumstraat weer terug naar de Rijn.