- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Kanaal Naar Het Station
De Julianastraat was eeuwenlang de belangrijkste straat van Alphen, waarover alle verkeer van Leiden naar Utrecht trok. De straat begint aan Noordzijde bij het omloopkanaal en eindigt aan de Zuidzijde opnieuw bij het omloopkanaal.
Ten Noorden gaat de Julianastraat over in de Wilhelminalaan en ten Zuiden in Prins Hendrikstraat.
Voordat de straat naar de toenmalige prinses Juliana werd genoemd, heette het de Dorpsstraat. De naamswijziging vond plaats bij de fusie tussen Alphen, Aarlanderveen en Oudshoorn in 1918. Alle drie de dorpen hadden een eigen Dorpsstraat. In Aarlanderveen (Rijnzijde) werd de naam gewijzigd naar Raadhuisstraat, in Oudshoorn naar Hooftstraat en in Alphen werd prinses Juliana vernoemd.
De straat is overigens al bijna 2.000 jaar oud en maakt in de Romeinse tijd deel uit van de Limes, de noordgrens van het rijk, waarvan delen nog steeds zichtbaar zijn in de buurt van Zwammerdam.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Hoflaan is genoemd naar het kasteel het "Hof van Alphen" dat er ooit gestaan heeft.
Gerelateerde afbeeldingen:
Bij het station was vroeger een haven (vandaar de Havenstraat). Vanaf de Rijn konden schepen met groenten vanuit de polder naar het station varen voor verder vervoer per spoor. Naast de haven heeft ook een groetenveiling gestaan.
De haven kon bereikt worden via het omloopkanaal naast het Schoutenhuis in de Julianastraat. Langs de Bonifaciuskerk liep het water verder door tot aan het station.
Gerelateerde afbeeldingen:
Het station is in 1878 geopend als halte op het traject Leiden/Woerden. Het heette oorspronkelijk Station Alphen-Oudshoorn. Bij de opening lag het station midden in het weiland. De Stationsstraat was een met bomen omzoomd landweggetje, dat van de prins Hendrikstraat naar het station liep.
Bij het station heeft jarenlang een mooie vijver gelegen, die later weer gedempt is. Ook het naastliggende plantsoentje is verdwenen. Naast het station lag ook een haventje. Daar brachten tuinders uit de omgeving hun groenten naar de naastgelegen veiling. Daarna werd het verder getransporteerd per spoor. De naam Havenstraat herinnert er nog aan.
In 1915 werd de Haarlemmermeerspoorlijn naar Aarlanderveen (dorp), Nieuwveen en Uithoorn geopend. Deze lijn liep een stukje via het tracé naar Bodegraven, maar boog halverwege de Steekterweg af naar het Noorden. Over de Oude Rijn lag een grote en vooral hoge spoorbrug. Deze lijn is nooit erg lucratief geweest en werd daarom in 1936 alweer gesloten. De Treinweg en de oude stationsgebouwen in Aarlanderveen en Nieuwveen herinneren nog aan deze lijn. In Alphen is langs de Steekterweg nog een huis op een heuvel te vinden. Daar was vroeger een station en het begin van de brug over weg en de Rijn. Ook langs de weg staat nog een dienstwoning uit die tijd.
In 1932 werd de spoorlijn naar Boskoop, Waddinxveen en Gouda geopend.
Tijdens de 2e Wereld Oorlog is het station door de geallieerden gebombardeerd. Daarbij werden ook huizen in de omgeving beschadigd.
In 2007 is het oude station gesloopt en is er een compleet nieuw station verrezen. Opvallend element daarvan is de fietsenstalling. In de vorm van een Appel biedt het gebouw ruimte aan 1.000 fietsen. De Fietsappel won de Nationale Staalprijs.
Bekijk hieronder een video van de afbraak van het oude station.