Station Alphen-Oudshoorn
Op de achtergrond is de Molenvliet-molen (grote molen) nog te zien. Deze stond ter hoogte van de rotonde bij de spoorwegovergang naar Kerk en Zanen.
Station Alphen-Oudshoorn
Op de achtergrond is de Molenvliet-molen (grote molen) nog te zien. Deze stond ter hoogte van de rotonde bij de spoorwegovergang naar Kerk en Zanen.
- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Station Alphen-Oudshoorn
Op de achtergrond is de Molenvliet-molen (grote molen) nog te zien. Deze stond ter hoogte van de rotonde bij de spoorwegovergang naar Kerk en Zanen.
Het station is in 1878 geopend als halte op het traject Leiden/Woerden. Het heette oorspronkelijk Station Alphen-Oudshoorn. Bij de opening lag het station midden in het weiland. De Stationsstraat was een met bomen omzoomd landweggetje, dat van de prins Hendrikstraat naar het station liep.
Bij het station heeft jarenlang een mooie vijver gelegen, die later weer gedempt is. Ook het naastliggende plantsoentje is verdwenen. Naast het station lag ook een haventje. Daar brachten tuinders uit de omgeving hun groenten naar de naastgelegen veiling. Daarna werd het verder getransporteerd per spoor. De naam Havenstraat herinnert er nog aan.
In 1915 werd de Haarlemmermeerspoorlijn naar Aarlanderveen (dorp), Nieuwveen en Uithoorn geopend. Deze lijn liep een stukje via het tracé naar Bodegraven, maar boog halverwege de Steekterweg af naar het Noorden. Over de Oude Rijn lag een grote en vooral hoge spoorbrug. Deze lijn is nooit erg lucratief geweest en werd daarom in 1936 alweer gesloten. De Treinweg en de oude stationsgebouwen in Aarlanderveen en Nieuwveen herinneren nog aan deze lijn. In Alphen is langs de Steekterweg nog een huis op een heuvel te vinden. Daar was vroeger een station en het begin van de brug over weg en de Rijn. Ook langs de weg staat nog een dienstwoning uit die tijd.
In 1932 werd de spoorlijn naar Boskoop, Waddinxveen en Gouda geopend.
Tijdens de 2e Wereld Oorlog is het station door de geallieerden gebombardeerd. Daarbij werden ook huizen in de omgeving beschadigd.
In 2007 is het oude station gesloopt en is er een compleet nieuw station verrezen. Opvallend element daarvan is de fietsenstalling. In de vorm van een Appel biedt het gebouw ruimte aan 1.000 fietsen. De Fietsappel won de Nationale Staalprijs.
Bekijk hieronder een video van de afbraak van het oude station.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Molenvliet liep van het omloopkanaal in het centrum richting de polder. Bij de rotonde naast de spoorwegovergang naar Kerk en Zanen stond de Grote Molen / Kerkmolen, die het overtollige water naar de Molenvliet pompte.
Vanuit het centrum konden boten de Molenvliet opvaren via een sluisje, dat achter de Castellumstraat lag en via de Paradijslaan kon worden ingevaren. Bij de brug over het omloopkanaal, is een klein stukje verbreding achtergelaten om te laten zien, waar vroeger de Molenvliet begon.
Een deel van de Molenvliet is aan de gelijknamige straat nog te vinden. Toen het deel bij het Centrum niet meer in gebruik was voor de scheepvaart, liep er een laantje langs. Vanaf het omloopkanaal gezien, liep het water en het laantje achter het bankgebouw (daarvoor stond er een consultatieburo, ooit weeshuis) langs en daarna langs een begraafplaats. Omdat het er donker en beschut was, werd het ook wel het vrijerslaantje genoemd.