Winter 1962/63 Oude Rijn
De winter van 1962 op 1963 was één van de strengste winters die Nederland ooit heeft beleefd. Zelfs de Noordzee was vol met pakijs. Per auto kon je over het IJsselmeer rijden en in Alphen fietsten ze over de Oude Rijn.
Winter 1962/63 Oude Rijn
De winter van 1962 op 1963 was één van de strengste winters die Nederland ooit heeft beleefd. Zelfs de Noordzee was vol met pakijs. Per auto kon je over het IJsselmeer rijden en in Alphen fietsten ze over de Oude Rijn.
- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Winter 1962/63 Oude Rijn
De winter van 1962 op 1963 was één van de strengste winters die Nederland ooit heeft beleefd. Zelfs de Noordzee was vol met pakijs. Per auto kon je over het IJsselmeer rijden en in Alphen fietsten ze over de Oude Rijn.
Op het Alphens Filmjournaal is een film van Piet van Heijningen te vinden over deze barre winter.
In de Romeinse tijd was de Oude Rijn nog de hoofdstroom in de Lage Landen delta van de grote rivier de Rijn, die de Noordgrens van het rijk vormde. Eb en vloed drongen ver door in de binnenlanden en het gebied leek veel op de huidige Biesbosch.
In de loop van de eeuwen, verlegde de rivier haar loop en greep ook de mens in. Uiteindelijk was van de machtige Rijn een kanaalachtig riviertje overgebleven. Overigens waren er nog wel wat problemen. De afwatering liep niet altijd even goed.Rond Alphen waren er regelmatig overstromingen, omdat de monding van de Rijn bij Katwijk verzandde en er nieuw water uit de provincie Utrecht na regenval hier heen kwam. Bij Zwammerdam werd daarom rond 1150 een afdamming gemaakt. Hier hadden we minder problemen, maar in Utrecht des te meer.
Nederland was toen onderdeel van het Duitse Keizerrijk en keizer Frederik Barbarossa besloot dat de dam weg moest, maar dat Utrecht en Holland gezamenlijk een oplossing moesten vinden in het reguleren van het water. Koningin Juliana heeft in Zwammerdam in 1965 een herdenkingsbeeldje ter gelegenheid van het 800e jaar onthuld.
De Oude Rijn stond tot 1800 nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er toen iedere dag 2x hoog- en laagwater. Bij laag water konden schepen het centrum niet passeren. Daarom is in de 17e eeuw een omloopkanaal gegraven, zodat een deel van de schepen in ieder geval wel kon doorvaren. Het omloopkanaal is grotendeels nog in takt, zij het dat er niet meer gevaren kan worden. Volgens velen een gemiste kans bij de grootschalige herinrichting van de Hoge Zijde. Het omloop kanaal loopt vanaf de Oude Rijn bij het Schoutenhuis in de Julianastraat via de Paradijslaan onder de Castellumstraat weer terug naar de Rijn.
Gerelateerde afbeeldingen:
Rond 1880 werd de scheepswerf Pannevis aan de Emmalaan gesticht. Hoewel de werf al in 1963 wed gesloten, is de inham van de Ouder Rijn, waar schepen ter reparatie of afbouw werden afgemeerd, nog steeds te vinden. Het is nu een jachthaventje ter hoogte van het Varossieaupallet / Jan van Nieuwenhuijzenstraat.
De werf die in 1936 verkocht werd aan de Vries Lentsch, had een grote reputatie op het gebied van jachtbouw, veerboten en sleepboten. In het bijna 100-jarig bestaan werden er houten en stalen schepen gebouwd, met voortstuwing van zeil en stoommachines tot moderne diesel.
Tijdens de mobilisatie rond de 1e Wereld Oorlog waren er soldaten gelegerd op de werf.