Politiek - VVD

« Vorige - Volgende »

Maximabrug,rondweg en woonwijk

30 september 2011 - 21:11  •  Ruud Gebel  •  reacties

Maximabrug,rondweg en woonwijk

Alphen aan den Rijn - Drie uitdagingen

De Maximabrug dient in eerste instantie om het industrieterrein Hoogewaard een alternatief te bieden voor de route door de bebouwde kom van Koudekerk of door Alphen. De bedrijven langs de Rijn krijgen hun grondstoffen veelal via het water aangeleverd, maar voeren hun eindproducten af via de smalle straten en de Koudekerse brug.

Daarnaast heeft de gemeente Alphen een verkeerscirculatieprobleem. Veel Alphenaren werken buiten de stad en het verkeer loopt regelmatig vast. Met name het zuid-noordverkeer zorgt voor opstoppingen in de stad. Zeker nu een aantal wegen op de schop wordt genomen blijkt hoe gevoelig de infrastructuur is.
Het derde aandachtspunt bij dit project is een toekomstige woonwijk naast de Gnephoek. Alphen is gewend te plannen voor een groeiende samenleving. Volgens het CPB krimpt onze bevolking vanaf 2030. Dat stelt Alphen voor de vraag of er behoefte is aan nieuwbouw om ruimte te maken voor herontwikkeling van de oude delen van het gebied en hoe deze te gebruiken.

Alternatieven voor de Maximabrug

Er zijn weinig alternatieven voor de Maximabrug. Alphens wethouder Tseard Hoekstra:” Er is ook gekeken naar uitplaatsing van de bedrijvigheid aan de Hoogewaard, maar die route is snel verlaten. Bovendien is het uitgangspunt ook, dat er ruimte voor bedrijvigheid moet blijven. Verplaatsen zou betekenen dat er elders in de regio weer industrieterreinen bij zou moeten komen.” De enige alternatieve mogelijkheid om het industrieterrein in noordelijke richting te ontsluiten door het weidegebied stuit op grote bezwaren omdat het een lange omweg door dit waardevolle natuurgebied is.

Wie gaat dat betalen?

Grote projecten worden meestal gefinancierd door een aantal partijen. Floor Vermeulen (Fractievoorzitter VVD Zuid-Holland): “De provincie heeft samen met het Rijk (15,9 mln euro) een bijdrage toegezegd in het kader van de Oude Rijn Zone. De provinciale bijdrage is gesteld op 25% van de totale kosten met een maximum van 10 miljoen euro. De rest van het geld moet van gemeenten en ondernemers komen.” Dat plaatst de gemeenten wel in een lastige positie, omdat ze voor de mogelijkheden om elders fondsen te verwerven vaak afhankelijk zijn van de ruimte die hogere overheden in bestemmingsplannen toelaten.

Niets te vroeg!

Dat de brug over de Oude Rijn niets te vroeg komt toont Ferdinand Ketel aan. Hij herinnert zich: “Al in 1974, 37 jaar geleden dus, nam de toenmalige gemeente Koudekerk aan den Rijn een tweede oeververbinding, toen in de volksmond Beatrixbrug genoemd, op in haar structuurvisie. De brug was ingetekend op precies dezelfde plaats als waar nu de Máximabrug is gepland.” De verkeerssituatie is de afgelopen 37 jaar exponentieel verslechterd. “Het vrachtverkeer uit Koudekerk en het sluipverkeer uit Alphen aan den Rijn waren toen al een plaag voor de smalle traverse door de dorpskern van Koudekerk. En dan te bedenken dat sindsdien de woonbebouwing in Alphen-Noord zich heeft verdubbeld (Ridderveld II) en de intensiteit van het vrachtverkeer nog aanmerkelijk is toegenomen. Door verstopte aan- en afvoerwegen naar en van Alphen (N207!) was en is de route Lage Zijde een gewilde sluiproute voor Alphenaren richting N11 en A4.”

De rondweg en de nieuwbouw

“De rondweg moet er in ieder geval komen”, vind Alphens fractievoorzitter Ruud Gebel, ”dat is nodig om het noord-zuid verkeer door Alphen uit de bebouwde kom te houden. Verkeerstudies laten een enorme verkeerstoename over 's Molenaarsbrug en de Bruins Slotsingel zien als we alleen de brug aanleggen, en het verkeer dat nu vanuit het zuiden van Alphen dwars door Alphen naar het noorden trekt v.v. is reeds enorm.”

Vermeulen zet nog wel een aantal vraagtekens bij de financiering van die rondweg: “Alphen aan den Rijn wil graag een grote rondweg door de Gnephoek. Mogelijk te betalen uit woningbouw in dit gebied. Met de huidige marktomstandigheden is het de vraag of dat realistisch is. De provincie heeft nog geen standpunt, maar Alphen wil zekerheid.”

Ook Ruud Gebel is nog niet overtuigd van de noodzaak om termijn te bouwen naast de Gnephoek. Hij sorteert wel vast voor op de praktische gevolgen van de brug: ” Dat de rondweg er nog niet ligt als de brug klaar is, is wel duidelijk. Er moet echter wel duidelijkheid zijn dat de rondweg er mag komen voor we toestemming voor de brug geven. In de tijd tussen het voltooien van de brug en de aanleg van de rondweg moeten er zodanige verkeersremmende maatregelen worden genomen, dat er geen verkeerstroom van de brug richting Alphen Noord ontstaat.”

De VVD Rijnwoude wil zekerheid, maar heeft de keuzes al gemaakt. “Het zware moderne vrachtverkeer en het vele sluipverkeer uit de wijde omtrek raast, ondanks deze smalle wegen, dagelijks door de bebouwde kommen van Koudekerk en een deel van Alphen.  Op en bij de Koudekerkse brug staan vele malen per dag vrachtwagens klem. De verkeerschaos die daardoor ontstaat maakt de kern Koudekerk regelmatig voor de hulpdiensten onbereikbaar.”, aldus fractievoorzitter Toetie Vorenkamp,”De veiligheid en de leefbaarheid van de inwoners worden door deze almaar voortdurende hopeloze situatie dagelijks ernstig aangetast.” Vorenkamp roept de provincie op tot een krachtig besluit: ”Het is hoog tijd dat ook op het provinciehuis onderkend wordt dat er een oplossing moet komen voor de afwikkeling van het doorgaande verkeer in noord zuid richting in dit gebied. In de gezamenlijke plannen van een aantal gemeenten en de Provincie om in de Oude Rijn Zone het een en ander te verbeteren vinden deze partners terecht, dat met name de aanleg van de Maximabrug hard nodig is.”

Een hoge brug naar de Hoogerwaard?

Doordat er veel onzeker factoren zijn is het moeilijk om de ideale hoogte van de brug te bepalen. Immers, als er een rondweg komt zal veel meer verkeer gebruik maken van de nieuwe brug. Hoekstra is pragmatisch:” De brug zelf blijft ongeveer even duur, je hebt alleen wat minder grond voor taluds nodig. Voordeel van een lage brug zou wel zijn dat de impact op die plek kleiner wordt.” Dat de brug ingrijpt in de leefomgeving van de bewoners van het gebied is voor alle betrokkenen een gegeven waar de overheid gepast mee om moet gaan. Een hoge of een lage brug in je achtertuin is altijd een aantasting van het woongenot.

Een ingewikkelde afweging

Uit de gesprekken met de bestuurders blijkt dat de afweging die zij moeten maken een ingewikkelde is. Het is een samengestelde oplossing voor meerdere problemen. De komende tijd zal het politieke debat over de Maximabrug zijn hoogtepunt bereiken, waarbij een aantal politieke partijen binnen de gemeenteraden een ander geluid laat horen dan in de provincie. De VVD-politici hebben in dat debat het voordeel dat zij zich in grote lijnen verenigen rond dezelfde doelstellingen en zoeken naar een gewogen gemiddelde tussen een leefbare gemeente en de impact van de oeververbinding op het landschap. 

Fotograaf: Josh Walet
Ruud Gebel.'
Ruud Gebel

Ruud Gebel is huisarts en fractievoorzitter voor de VVD in Alphen aan den Rijn.

VVD.'
VVD

Politieke partij