Politiek - GroenLinks
Schone lucht
Alphen aan den Rijn - Was het maar waar. De lucht is dan nog steeds niet echt schoon. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn een stuk strenger. Het behalen van de Europese normen is eigenlijk niet meer dan een tussenstap. Daarna moet je nog meer stappen zetten om echt schone lucht te krijgen. Tevreden achterover leunen moeten we dus niet doen.
Het ergste probleem zit echter bij roet. Dat is een verhaal apart. Roet bestaat uit hele kleine deeltjes (ultrafijnstof) die vast gaan zitten in je longen. Dat is erg ongezond. Volgens het RIVM hebben mensen die langdurig blootstaan aan 0,5 microgram roetdeeltjes per kuub lucht gemiddeld 3 maanden korter te leven. Bij 1 microgram leef je al een half jaar korter. En wat nu zo vreemd is: Voor roet bestaat helemaal geen norm!
Hoe zit het nu met roet in onze gemeente? De ‘schoonste’ plek is Benthuizen met 0.6-0,7 microgram roetdeeltjes. De vuilste plekken liggen langs drukke wegen en kruispunten zoals Hazerswoude-Dorp, de Zijde in Boskoop, Prins Bernardlaan, Eisenhouwerlaan en bedrijventerrein Steekterpoort waar de vervuiling oploopt tot 0,9-1 microgram roetdeeltjes. Daar wordt je niet vrolijk van.
Waar komt dat roet allemaal vandaan? Grotendeels van dieselmotoren, zowel van dieselauto’s als van schepen. Ook brommers en scooters zijn erg vervuilend. In heel Nederland zijn drukke wegen en steden de meest vervuilde plekken.
Wat kunnen we hier nu aan doen? De oplossing ligt voor de hand. Het verkeer moet schoner. De gemeente kan een milieuzone instellen voor vervuilende diesels en vrachtverkeer. Verschillende steden hebben dat al. Zo voorkomen we dat het vervuilendste verkeer in de centra van onze steden komt. Verkeer verplaatsen naar randwegen is geen echte oplossing. Dan verplaatsen we vervuiling richting Groene Hart polders. Bij een Groene Stad met Lef hoort schone lucht.
Uiteindelijk moeten vervuilende dieselsauto’s, vrachtwagens, scooters en schepen helemaal verdwijnen. Sinds de sjoemeldiesel affaire zijn diesels gelukkig minder populair en loopt de verkoop ervan terug. Ook een keuze voor een elektrische scooter is prima. Sommige bedrijven die aan huis bezorgen geven al het goede voorbeeld door elektrisch vervoer of de fiets te gebruiken. Met dit soort keuzes kan iedereen zijn steentje bijdragen. Wat GroenLinks betreft moet de al dan niet elektrische fiets ruim baan krijgen. Ons fietswegennet kan nog verder verbeterd worden.
Ook is er het plan Groene Corridor Steekterpoort, waarbij zowel de vrachtauto’s als schepen die de containers met Heineken bier vervoeren elektrisch moeten worden. Dat scheelt heel veel diesel uitstoot. Wat GroenLinks betreft gaat de gemeente alles op alles zetten om dit plan te laten slagen.
Marijke Kottenhagen
Verwante nieuwsberichten
- 29 apr 2019 Meet & Greet met GroenLinks kandida...
- 9 okt 2018 'Bizarre prijsverhoging buslijn 470...
- 20 aug 2018 GroenLinks blij met komst van tiny ...
- 14 aug 2018 GroenLinks: 'Waterbesparing Alphen ...
- 28 jun 2018 Coalitie trapt uitvoeringsprogramma...
- 26 apr 2018 Alphen aan den Rijn krijgt democrat...
- 24 apr 2018 Akkoord tussen Nieuw Elan, CDA en G...
- 22 apr 2018 Coalitie Nieuw Elan, CDA en GroenLi...
- 14 apr 2018 'Coalitieakkoord wordt op 26 april ...
- 10 apr 2018 Nieuw Elan, CDA en GroenLinks gaan ...
Meer van GroenLinks
- 20 aug 2018 GroenLinks blij met komst van tiny ...
- 14 aug 2018 GroenLinks: 'Waterbesparing Alphen ...
- 24 mrt 2018 Wouter van Kleef toch in Alphense g...
- 21 mrt 2018 GroenLinks solliciteert naar een we...
- 19 mrt 2018 Tweede oeververbinding Boskoop komt...
- 16 mrt 2018 Politiek voor de Dammenaren
- 14 mrt 2018 Jezelf kunnen zijn in Alphen aan de...
- 14 mrt 2018 Jongeren GroenLinks willlen gaybrap...
- 9 mrt 2018 Red de Watertoren!
- 7 mrt 2018 GroenLinks blij met snelweg Kerk en...