Politiek - GroenLinks

« Vorige - Volgende »

Schone lucht

5 maart 2018 - 16:49  •  Marijke Kottenhagen  •  reacties

Schone lucht

Alphen aan den Rijn - Was het maar waar. De lucht is dan nog steeds niet echt schoon. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn een stuk strenger. Het behalen van de Europese normen is eigenlijk niet meer dan een tussenstap. Daarna moet je nog meer stappen zetten om echt schone lucht te krijgen. Tevreden achterover leunen moeten we dus niet doen.

Het ergste probleem zit echter bij roet. Dat is een verhaal apart.  Roet bestaat uit hele kleine deeltjes (ultrafijnstof) die vast gaan zitten in je longen. Dat is erg ongezond. Volgens het RIVM hebben mensen die langdurig blootstaan aan 0,5 microgram roetdeeltjes per kuub lucht gemiddeld 3 maanden korter te leven. Bij 1 microgram leef je al een half jaar korter. En wat nu zo vreemd is: Voor roet bestaat helemaal geen norm!

Hoe zit het nu met roet in onze gemeente? De ‘schoonste’ plek is Benthuizen met 0.6-0,7 microgram roetdeeltjes. De vuilste plekken liggen langs drukke wegen en kruispunten zoals Hazerswoude-Dorp, de Zijde in Boskoop, Prins Bernardlaan, Eisenhouwerlaan en bedrijventerrein Steekterpoort waar de vervuiling oploopt tot 0,9-1 microgram roetdeeltjes. Daar wordt je niet vrolijk van.

Waar komt dat roet allemaal vandaan? Grotendeels van dieselmotoren, zowel van dieselauto’s als van schepen. Ook brommers en scooters zijn erg vervuilend. In heel Nederland zijn drukke wegen en steden de meest vervuilde plekken.

Wat kunnen we hier nu aan doen? De oplossing ligt voor de hand. Het verkeer moet schoner. De gemeente kan een milieuzone instellen voor vervuilende diesels en vrachtverkeer. Verschillende steden hebben dat al. Zo voorkomen we dat het vervuilendste verkeer in de centra van onze steden komt. Verkeer verplaatsen naar randwegen is geen echte oplossing. Dan verplaatsen we vervuiling richting Groene Hart polders. Bij een Groene Stad met Lef hoort schone lucht.

Uiteindelijk moeten vervuilende dieselsauto’s, vrachtwagens, scooters en schepen helemaal verdwijnen. Sinds de sjoemeldiesel affaire zijn diesels gelukkig minder populair en loopt de verkoop ervan terug.  Ook een keuze voor een elektrische scooter is prima. Sommige bedrijven die aan huis bezorgen geven al het goede voorbeeld door elektrisch vervoer of de fiets te gebruiken. Met dit soort keuzes kan iedereen zijn steentje bijdragen. Wat GroenLinks betreft moet de al dan niet elektrische fiets ruim baan krijgen. Ons fietswegennet kan nog verder verbeterd worden.

Ook is er het plan Groene Corridor Steekterpoort, waarbij zowel de vrachtauto’s als schepen die de containers met Heineken bier vervoeren elektrisch moeten worden. Dat scheelt heel veel diesel uitstoot. Wat GroenLinks betreft gaat de gemeente alles op alles zetten om dit plan te laten slagen.

Marijke Kottenhagen

Fotograaf: GroenLinks Alphen aan den Rijn
GroenLinks.'
GroenLinks

Politieke partij