Politiek - D66

« Vorige - Volgende »

Alphense verkeersvisie: plussen en minnen

21 juni 2013 - 14:57  •  reacties

Alphense verkeersvisie: plussen en minnen

Alphen aan den Rijn -  

Visie

De structuurvisie Verkeer en Vervoer is het wensbeeld voor de toekomst, ver en dichtbij. Zo kan men bij onderhoud en herinrichting van de weg al gelijk rekening houden met de toekomst. En kan men nu al inspelen op toekomstige knelpunten.

 

Pluspunten

In een eerdere conceptversie stond nog het onzalige plan om het Raoul Wallenbergplein af te sluiten voor doorgaand verkeer. Gelukkig heeft de wethouder dit na veel kritiek van o.a. D66 uit de visie geschrapt.

Ook de verdere verbeteringen aan het fietspadennetwerk is een goede ontwikkeling. Door fietsers binnen de stad meer voorrang te geven wordt de fiets ook een echt alternatief voor de auto voor de korte afstand.

 

Fixatie op ringen

D66 zet wel vraagtekens bij de nadruk op de ringenstructuur in het stuk. Het staat wellicht leuk op de tekentafel, maar het mag niet leiden tot een blinde focus op alleen deze ‘ring’wegen. Daarmee loop je de kans alternatieve routes te verwaarlozen en daardoor het wegennet kwetsbaar te maken.

 

Steekterbrug

Ook hebben wij vraagtekens bij het wederom aanpassen van de situatie rond de Steekterbrug en de Hefbrug. De huidige situatie met een grote lus is door dit college te vuur en te zwaard ontworpen en verdedigd en nu wil men voor veel geld weer een binnendoor-constructie maken? 

Geeft het college hiermee aan dat zij destijds een flinke inschattingsfout heeft gemaakt en samen met de provincie miljoenen over de balk heeft gegooid? Voorlopig vindt D66 niet dat er weer miljoenen worden gespendeerd aan de sluiting van deze Gouden Ring.

 

Verlengde BBS

Maar ons grootste probleem zit hem bij het aanleggen van de ‘kleine by-pass’. Want hoewel de verbinding tussen de N207 en de N11 aan de westkant, de ‘grote by-pass’ wel ingetekend staat, weten we allemaal dat dit een kwestie van decennia is voordat deze is aangelegd. Als hij er ooit komt.

Intussen verlengt men de Burgemeester Bruins Slotsingel zodat dit de hoofdverbinding wordt van Ridderveld via de Maximabrug naar de N11. Daarmee wordt dit van een toch al redelijk drukke lokale weg een hoofdverbinding. De reden is totaal onduidelijk, maar op één of andere manier moet blijkbaar het verkeer wat nu langs industrieterreinen aan de Hoorn rijdt, straks verplaatst worden naar bewoond gebied. Waarom kan dit verkeer niet gewoon via de Hoorn blijven rijden, daar is het veel minder tot last. 

 

Meten met 2 maten

Waarom moeten bewoners van de Groenoord en de Stromenwijk afgesloten door binnenstedelijke autowegen? Als het gaat om de vermindering van het verkeer op de Bernhardlaan wordt er in de visie gesproken over “… de oversteekbaarheid neemt hier toe. (…) Aan weerszijden liggen ook scholen en voorzieningen waardoor dit een positieve invloed heeft op het dagelijkse leven in de stad. Het isolement van buurten wordt voorkomen of beperkt.”

Maar ondertussen wordt de ‘oversteekbaarheid’ bij Groenoord en de Stromenwijk ernstig beperkt, wordt zij ingesloten door een mega-drukke BBS en Eisenhowerlaan. Liggen aan weerszijden ook scholen en voorzieningen. Is niet erg dat hier het isolement van buurten toeneemt?

 

Actie

D66 eist dat de aanleg van de Maximabrug niet leidt tot het stiekem aanleggen van de kleine by-pass. De verlenging van de BBS kan alleen plaatsvinden wanneer dit niet leidt tot een grote toename van het verkeer. Tenzij zij onder de grond willen gaan, maar dat is financieel onhaalbaar.

Op zaterdag 22 juni verspreidt de D66 fractie een flyer in de Groenoord, Stromenwijk en Sterrenbeeldenbuurt om de bewoners op deze ontwikkeling te wijzen. Klik hier voor de flyer.

Klik hier voor de Structuurvisie Verkeer en Vervoer.

 

Fotograaf: Josh Walet
D66.'
D66

Politieke partij