Politiek - Nieuw Elan

« Vorige - Volgende »

Standpunt Nieuw Elan aanleg Maximabrug

2 april 2012 - 01:33  •  Gerard van As  •  reacties

Standpunt Nieuw Elan aanleg Maximabrug

Alphen aan den Rijn - De aanleg van de Maximabrug is opgenomen in het verkiezingsprogramma van Nieuw Elan samen met de grote bypass, die t.z.t. moet worden aangelegd; Het tracé volgens variant 1A had de voorkeur van Nieuw Elan, omdat dit tracé voor de Landlustweg wordt aangelegd en deze hierdoor niet wordt doorkruist; De aanleg van de Maximabrug vormt een onlosmakelijk onderdeel van de nieuw aan te leggen westelijke randweg, die via Gouda, Waddinxveen, Boskoop aan de andere kant van de Gouwe t.z.t. moet aansluiten op de Leidsche Schouw en dan via deze brug en grote bypass doorloopt en via een brug over de Heimanswetering aansluit op de N207 richting Leimuiden. Hierdoor kan het doorgaande verkeer dat thans vanuit Bodegraven via de N11, Alphen aan den Rijn doorkruist richting Leimuiden, buiten de bebouwde kom worden omgeleid. Veel verkeer gaat nu via de Leidsche Schouw, Hoorn, Albert Schweitzerbrug over de Eisenhowerlaan richting Leimuiden en dat is in de toekomst niet meer nodig. De nieuwe Maximabrug zorgt tevens voor een goede verkeersontsluiting voor de bewoners van de gemeente Koudekerk aan den Rijn en het industrieverkeer van en naar het bedrijfsterrein de Hoogewaard. De kernen van Koudekerk, de Gnephoek en Ridderveld ondervinden al vele jaren overlast van vrachtverkeer naar en van de Hoogewaard en ook van sluipverkeer. Het voorstel om de nieuwe Maximabrug zo aan te leggen niet alleen de voorkeur had van de gemeentebesturen van Rijnwoude en Alphen aan den Rijn, maar ook van de Kamer van Koophandel Haaglanden, de Vereniging ven Ondernemers Alphen aan den Rijn en het bedrijfsleven aan de Hoogewaard. De totale kosten voor de aanleg van deze nieuwe Maximabrug ad 47,9 miljoen euro worden voor het merendeel gedekt door bijdragen van Rijk en Provincie, de gemeente Rijnwoude en het bedrijfsleven van de Hoogewaard, waardoor het gemeentelijke aandeel van Alphen aan den Rijn beperkt blijft tot ca 8/9 miljoen euro. Als dit voorstel om financiële reden nog eens enkele jaren zal worden opgeschort, zal de financiële dekking onder de financiering niet meer houdbaar zijn, omdat algemeen kan worden verwacht dat i.v.m. de rijksbezuinigingen, zowel het Rijks- als Provinciale subsidie niet meer zal worden verstrekt, omdat men hierop zal gaan bezuinigingen.

Nieuw Elan heeft zich niet kunnen vinden in een tweetal amendementen van Groen Links en de SP om af te zien van de rondweg en te kiezen voor de variant 2 voor de Maximabrug alsmede deze brug uit te voeren in 1 x 2 rijstroken of pas op termijn er 2 x 2 rijstroken van te maken.

Ook een tweetal moties van Groen Links en de SP om het besluit tot aanleg van de Maximabrug op te schorten totdat de Provincie hier haar goedkeuring aan zal hebben verleend en motie over de verbetering van de verkeersveiligheid voor de bewoners van de Gnephoek en de fietsers zijn door Nieuw Elan afgestemd.

De plannen m.b.t. de verkeersveiligheid voor fietsers enz. zijn al in de voorstellen van het College opgenomen, waardoor deze motie overbodig is en het wachten op Provinciale goedkeuring eveneens overbodig is, omdat het Provinciaal bestuur juist te kennen heeft gegeven dat de verbetering van de infrastructuur in en rondom Alphen aan den Rijn een lokaal en regionaal probleem is, dat men zelf dient op te lossen.

Zolang als de gehele rondweg niet is voltooid, is de zogenaamde 'kleine bypass' van de baan en komt er dus geen aansluiting via een extra brug over de Heimanswetering naar de Bruins Slotsingel. Wel komen er verkeersremmende maatregelen op 's Molenaarsbrug die vracht- en sluipverkeer via de Maximabrug moeten tegengaan.

Gerard van As

Fotograaf: Josh Walet
Nieuw Elan.'
Nieuw Elan

Politieke partij