Nieuws

« Vorige - Volgende »

Denktank aanpak leegstand Alphen

27 juni 2013 - 12:09  •  Gaby Paans  •  reacties

Denktank aanpak leegstand Alphen

Alphen aan den Rijn -

“Waar leegstand voorheen een zaak van de eigenaar van het betreffende vastgoed was, is het tegenwoordig een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente en marktpartijen. Leegstand is nu een maatschappelijk probleem dat tevens de leefomgeving en veiligheid aantast”, aldus Gaby Paans van Dutch Marketing Center.

Op het eerste Leegstand Alphen-overleg hebben de aanwezigen gesproken over de leegstandsituatie in Alphen. Hoe wordt tegen Alphen aangekeken? Is Alphen interessant voor bedrijven, organisaties en ontwikkelaars van buiten Alphen? Wat is de visie van de gemeente? Waar liggen de kansen in de markt? En hoe kunnen we het overschot aan commercieel vastgoed benutten ten gunste van eindgebruikers en omgeving? Op deze en andere vragen is geprobeerd een antwoord te formuleren.

Volgens Dick Heesen van Basis Makelaardij, vallen de cijfers voor Alphen wat kantoren betreft nog wel mee, maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is: de totale voorraad aan kantoren is 230.000 m². Hiervan staat 40.000 m² leeg en ongeveer de helft daarvan zal langdurig leeg blijven staan.

“De oplossing ligt deels bij de gemeente”, vindt de groep. Helaas kon wethouder Hoekstra op het laatste moment niet aanwezig zijn. Daardoor heeft hij de langetermijnvisie ten aanzien van leegstand en flexibiliteit in herbestemming helaas niet kunnen toelichten. Uit het later gepresenteerde Economisch Actie Plan (EAP) van de gemeente en de Vereniging Ondernemend Alphen (VOA) blijkt in elk geval dat het onderwerp hoog op de lokale politieke agenda staat.

Het is bekend dat er binnen acht jaar 20% tot 30% minder winkelvloeroppervlakte nodig is. Daarop moet nu geanticipeerd worden. Er zal creatief moeten worden gekeken naar leegstaande en leegkomende winkels, zodat winkelgebieden niet verpauperen.

De “Denktank Leegstand” gaat in kleine werkgroepen verder om concrete projecten onder de loep te nemen. Voorbeelden zijn de Lage Zijde, innovatieve winkelconcepten en de mogelijkheden om een vereniging van Vastgoedeigenaren op te richten.

Positief denken leidt tot positieve resultaten. Dit vergt creativiteit, flexibiliteit en samenwerking. Deze tijd vraagt om een nieuwe aanpak. Er zal anders gekeken moeten worden naar beperkende patronen en opvattingen. “Zo worden problemen ineens kansen, en bieden in het verleden gemaakte fouten nieuwe mogelijkheden” aldus Gaby Paans.

De denktank bestaat uit Gaby Paans (Dutch Marketing Center), Tseard Hoekstra (wethouder gemeente Alphen), Dick Heesen (Basis Bedrijfsmakelaardij), Rudolf van Binsbergen (Wille Donker advocaten), Barbara Boneveld (Wille Donker  advocaten), Michiel Wijnans (BDO), Bert Kok (Kocomon), Gerard Gesman (Gesnet), Sander Roos  (ING), Ramses Braakman (Hart voor de Zaak), Ton Veelenturf (Archi-Tech) en Martin de Vries (Centrummanager Alphen aan den Rijn).

Fotograaf: Josh Walet