Nieuws

« Vorige - Volgende »

Popinitiatief van Initiatiefgroep Poppodium Alphen

23 november 2012 - 16:07  •  reacties

Popinitiatief van Initiatiefgroep Poppodium Alphen

Alphen aan den Rijn - Woensdag 21 november zijn vijf initiatiefnemers geïnformeerd dat zij samen een plan mogen uitwerken een nieuw initiatief voor popcultuur in Alphen aan den Rijn. De partij die gaat proefdraaien moet een combinatie in huis hebben van creativiteit, ondernemerschap én een solide bedrijfsvoering. 

De vijf initiatiefnemers die door gaan, zijn de volgenden:

- Ali Mousavi 
- Parkvilla/ Serious Music 
- Michel Mennen/ Initiatiefgroep de Speaker 
- Machiel van der Schoot/ Initiatiefgroep Poppodium Alphen 
- Hr. Rewijk, Egberts en Bakker

Lees hieronder de highlights van het plan van Initiatiefgroep Poppoduim Alphen en reageer in de comments!

Uitgangspunten
- Popmuziek is niet specifiek voor jongeren
- Gemeente geeft subsidie aan poppodium
- Horeca wordt commercieel bedrijf
- Organisatie (vrijwilligers) runt poppodium
- Bestuur van organisatie is verantwoordelijk voor programma en financiën
- Huisvesting in bestaande locatie

Wat wij hebben bedacht is een procedure en een stappenplan
- Iedereen kan instappen en meedoen
- Plan moet verder ontwikkeld worden samen met gemeente/politiek
- Wie dit ziet zitten, doet mee of neem het over
- Complete plan staat op www.Alphens.nl

Dit zijn de stappen
- Stap 1: is ‘ons’ plan levensvatbaar
- Stap 2: locatie bepalen
- Stap 3: investering gemeente bepalen
- Stap 4: horecaondernemers bij plan betrekken
- Stap 5: volgende presentatie

In het kort zit het zo
- Activiteiten
- Doelgroep(en)
- Organisatievorm
- Locaties
Basis voor 1 poppodium

Activiteiten
- Zondag: jazzcafé
- Maandag: lokale bandjes
- Dinsdag: country
- Woensdag: disco/feesten
- Donderdag: rock
- Vrijdag: brede programmering
- Zaterdag: hiphop

Of iets anders onder de noemer popcultuur…

Locaties; postieve en negatieve punten
Het Kasteel
- Direct beschikbaar
- Beperkte investeringen

- Onaantrekkelijke locatie
- Negatief imago

Nutsgebouw
- Aantrekkelijke locatie
- Nieuwe bezoekers
- Commercieel interessant
- Opleving Lage Zijde

- Ingrijpende verbouwing noodzakelijk
- Niet direct beschikbaar

Theater Castellum - kleine zaal
- Direct beschikbaar
- Prima faciliteiten
- Betere benutting gebouw
- Verbetering exploitatie

- Kleine aanpassingen
- Andere taakstelling theater
- Directie ziet er weinig heil in

Parktheater
- Snel beschikbaar
- Mooie locatie
- Ervaren staf / management
- Meer omzet voor Parktheater
- Het mooiste: Parkvilla heeft zelf een plan!

- 150.000 euro investering nodig
- Kritische omwonenden


Kunt
u aangeven welke ICT u noodzakelijk acht om uw initiatief te realiseren en wat zijn daarvan de te verwachten investerings- en exploitatielasten?
Er zijn geen investeringen en exploitatielasten rond ICT. Alle administratie zal worden uitbesteed en voor de kassa (= kaartverkoop) zal vooralsnog uitsluitend met kasgeld worden gewerkt, waarbij de entreekaartjes op ouderwetse, maar doeltreffende wijze doorlopend genummerd zijn. 

Wilt u toelichten of u de bestaande groep vrijwilligers wilt betrekken bij uw initiatief?
Ons initiatief is bedoeld om een faciliterend, controlerend, eventueel sturend en initiërend orgaan te zijn voor diverse groeperingen. Dus ook voor “DE” bestaande groep vrijwilligers, waarmee u waarschijnlijk op het voormalige Kasteel doelt. Evenzo goed kan de organisatie ook van betekenis zijn voor groepen uit totaal andere hoeken als R&B, Hip-hop maar ook country muziek of salsafeesten.

Ziet u kans om uw initiatief samen met een of meer andere initiatiefnemers gezamenlijk uit te voeren?
Zoals al uit paragraaf b. blijkt is dat zelfs onze doelstelling. Daarmee voorkomen we juist dat het poppodium, zoals in het verleden diverse malen is gebeurd, teveel één kant op gaat en kwetsbaar is. Maar al te snel wijzigt de populariteit van muziek, de doelgroep (zeker bij jongeren) met het gevaar dat het podium er voor een beperkte groep is, terwijl anderen worden uitgesloten.

De onlangs vastgestelde cultuurvisie heeft als titel 'Leren, doen, beleven'. Alle initiatiefnemers hebben heel veel aandacht besteed aan het aspect 'beleven'.Ik vraag aan alle initiatiefnemers wat explicieter in te gaan op de aspecten 'leren' en 'doen'. Hoe passen die aspecten in hun initiatief?
Leren en doen, is één van de pijlers van ons initiatief. Zoals we al onder b. hebben aangegeven, wil onze organisatie faciliteren, controleren, eventueel sturen en initiëren. Dat geldt dus ook t.a.v. bijvoorbeeld nieuwe groepen jongeren, die geholpen worden hun eigen activiteiten te ontplooien.

Stel dat er een nieuwe groep jongeren opstaat met een eigen specifieke muziekkeuze. Zij kunnen dan bij de organisatie aankloppen om advies, hoe één en ander op te zetten: een eenvoudige begroting van bezoekersaantallen, kosten van artiesten, marketing, hun bijdrage in de vorm van vrijwilligerswerk etc. etc. Als de begroting niet sluitend is, maar er wel een goed plan op tafel ligt kan de overkoepelende organisatie ook financiële steun verlenen uit de ondermeer door de gemeente beschikbaar gestelde middelen.

Daarnaast is er ook in een vrijwilligersorganisatie plaats voor maatschappelijke stages en mbo-stages (afhankelijk van of er een geaccrediteerde begeleider beschikbaar is). En natuurlijk is er ruimte voor workshops met een link naar pop- en cultuurpodium. 

Rekeninghoudend met het nieuwe cultuurbeleid: wat maakt dat jouw initiatief het beste aansluit op dat beleid en vooral op de uitgaansbehoefte en bestedingsmogelijkheden van de verschillende doelgroepen?
De organisatievorm die wij hebben gekozen waarborgt dat. De overkoepelende organisatie zorgt ervoor dat er de organisatie en de financiële verantwoording goed is, dat er voldoende controle is en dat het aanbod niet beperkt blijft tot evenementen voor en door slechts één groep.

Doordat iedere groepering uit Alphen aan den Rijn, die iets met popmuziek heeft of iets op dat gebied wil organiseren, welkom is, wordt de beste aansluiting op het beleid verkregen. Door de flexibele vorm van de organisatie, kan ook het best worden ingespeeld op de vaak snel veranderende patronen en stromingen in de popmuziek.

Een en ander is wel afhankelijk van een goede programmering. Een goede exploitatie is gebaat bij een zekere regelmaat in activiteiten voor (sub)groepen.

Wat is je verdienmodel? En voor diegenen die de ambitie hebben gemeld de subsidie te kunnen afbouwen: onder welke voorwaarden zie je dat gebeuren?
Het verdienmodel is gebaseerd op 4 pijlers:       

- Gemeentelijke subsidie
- Entreegelden
- Sponsoring
- Horeca    

Ten aanzien van de gemeentelijke subsidie stellen we, dat die voornamelijk bedoeld is om vernieuwing en nieuwe initiatieven een blijvende kans te bieden. Afbouw van subsidie, zien we dan niet als een sterkte-, maar juist als een zwaktebod in de richting van risicoloze middle-of-the-road stromingen.

Wij zijn dan ook zeer benieuwd waar de aanvangssubsidie aan wordt besteed en waarom dat later niet meer nodig zou zijn.  

Welke propositie biedt je concreet aan de doelgroepen, gebaseerd op jullie visie en jullie keuzes die daarop aansluiten?
Overkoepelende organisatie, begeleiding, eerlijke verdeling en goede verantwoording van gemeenschapsgeld, facilitering en continuïteit. Zie ook de vorige antwoorden.

Nu: waarom stellen jullie je afhankelijk met elders gelegde keuzes en endorsement van andere partijen?
- Afhankelijk van de gekozen locatie zal er altijd meer of minder betrokkenheid van de gemeente zijn t.a.v. huur, vergunningen, veiligheid en mogelijk éénmalige betrokkenheid.
- Ten aanzien van de groeperingen, die popmuziek willen brengen, moge het duidelijk zijn dat de organisatie daar een sterke band mee wil hebben.
- Met een horeca-exploitant zal permanent overleg gevoerd moeten worden.
- Meer of minder afhankelijk van de locatie zal er ook overleg moeten zijn met bijvoorbeeld theater Castellum of de Parkorganisatie. 
- Met organisaties als Participe kan overlegd worden t.a.v. nieuwe stromingen, nieuwe groepen jongeren etc.

Welke waarborgen bieden jullie voor succes?
- Deskundigheid en ervaring zowel met popmuziek, poppodia als algemene bedrijfsvoering en financiën.
- Enige afstand van materie, door niet direct met de muziek- en doelgroepkeuze betrokken te zijn. Daardoor is er ook meer continuïteit in het bestuur.
- De splitsing tussen horeca en podium.
- Eenvoudige, maar doeltreffende controle op besteding van gelden en inkomsten.
- Geen vermenging van belangen.

Fotograaf: Josh Walet