Nieuws

« Vorige - Volgende »

Popinitiatief van Initiatiefgroep Parkvilla/Serious Music

26 november 2012 - 16:10  •  reacties

Popinitiatief van Initiatiefgroep Parkvilla/Serious Music

Alphen aan den Rijn - Woensdag 21 november zijn vijf initiatiefnemers geïnformeerd dat zij samen een plan mogen uitwerken een nieuw initiatief voor popcultuur in Alphen aan den Rijn. De partij die gaat proefdraaien moet een combinatie in huis hebben van creativiteit, ondernemerschap én een solide bedrijfsvoering. 

De vijf initiatiefnemers die door gaan, zijn de volgenden:

- Ali Mousavi 
- Parkvilla/ Serious Music 
- Michel Mennen/ Initiatiefgroep de Speaker 
- Machiel van der Schoot/ Initiatiefgroep Poppodium Alphen 
- Hr. Rewijk, Egberts en Bakker

Lees hieronder de highlights van het plan van Initiatiefgroep Parkvilla/Serious Music en reageer in de comments!

Parkvilla
Parkvilla bestaat uit Parkexpressie, het Parkfilmhuis, Parkeducatie en het Parktheater en heeft als missie om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. Het aanbieden van concerten op het gebied van de popmuziek past naadloos in deze missie. Het Parktheater is een geliefde locatie voor artiesten en bezoekers. Ook in de huidige programmering neemt muziek al een prominente plaats in. De samenwerking met Serious Music Event is de afgelopen twee jaar uitgegroeid tot een tot een succes en heeft laten zien dat je met popmuziek uitverkochte zalen kunt trekken.
Dit document bevat een 1e aanzet voor een plan voor een ‘nieuw’ poppodium in Alphen aan den Rijn, te vestigen in het Parktheater.

Met het sluiten van het Kasteel heeft Alphen thans geen popodium meer, terwijl het cultuurbeleid wel een belangrijke plaats is ingeruimd voor popcultuur. Hiervoor zijn ook middelen gereserveerd. Een zinvolle en verantwoordbare besteding daarvan vraagt een realistische aanpak. Het Parktheater, gesteund door Serious Music Alphen, kan dit bieden.

Essentie van het plan is dat wordt uitgegaan van het organiseren van popconcerten (op een reeds bestaande locatie, i.c. het Parktheater), en dus niet het exploiteren van een (exclusieve) locatie (voor een poppodium). Dit biedt grote voordelen, omdat daarmee hoge kosten van een pand worden bespaard en daardoor de subsidie voor popcultuur vrijwel volledig kan worden besteed aan het doel wat ermee beoogd wordt, namelijk het aanbieden van live popmuziek in Alphen. Het voorstel wordt op hoofdlijnen in dit document uitgewerkt.

2. Aanleiding
Popmuziek neemt een steeds belangrijkere plaats in in het leven van mensen. In de jaren ‘60 kon nog gezegd worden dat dit vooral vooral jongeren betrof, maar nu – zo’n 50 jaar later, is een brede laag van de bevolking (jeugd tot >60 jaar) zeer geïnteresseerde in popmuziek en is er grote belangstelling voor popconcerten door mensen van alle leeftijden. In Alphen is dat niet anders. Door de centrale ligging van de stad gaan veel mensen naar het rijke aanbod van concerten in grote 4 steden, maar ook een poppodium als De Boerderij in Zoetermeer trekt veel Alphenaren.

De programmering/het aanbod in Alphen is beperkt en tot dusver vrij eenzijdig gericht geweest op jongeren. Ook de locatie/inrichting van het (recent gesloten) Kasteel is niet geschikt om (als enige) die brede doelgroep van muziekliefhebbers aan te spreken. Het faillissement van het Kasteel is niet alleen veroorzaakt door problemen met financiën (of de verantwoording daarover), maar juist ook door onvoldoende aantrekkelijk aanbod voor de diverse groepen popmuziekliefhebbers.
Daarom is andere benadering is nodig.

3. Visie en doelstelling
De popcultuur kent een zeer grote diversiteit en dynamiek; het is vrijwel onmogelijk deze overzichtelijk te rubriceren. Pop-encyclopedieën (met jaarlijkse updates, tot een jaar of 10 geleden), een scala aan websites (de laatste jaren) en zelfs leerstoelen op hogescholen laten zien hoe breed/rijk de popmuziek is. Het nieuwe poppodium in Alphen zal een goede doorsnede uit deze cultuur moeten kunnen bieden. Programmering daarvan vraagt om kennis en inbreng van betrokken liefhebbers van deze uiteenlopende stromingen. Daarnaast zal dit op een zeer verantwoorde wijze moeten gebeuren; dus aangestuurd door een ervaren en degelijke organisatie.

Doelstelling ‘Park Poppodium Alphen’:

‘Het voor alle liefhebbers van popmuziek in Alphen realiseren van toegankelijke, aantrekkelijke (en dus goed bezochte) concerten uit de brede popcultuur, passend in het totale aanbod hiervan in de omgeving van Alphen aan den Rijn’

Kernpunten:
- Alle liefhebbers: alle doelgroepen, van jong tot oud;
- In Alphen: de programmering is primair voor de inwoners van Alphen en omstreken;
- Toegankelijk: de popconcerten moeten toegankelijk zijn voor alle ‘lagen’ van de Alphense bevolking; de entreeprijs mag dus geen drempels opwerpen;
- Goed bezocht: de popconcerten moeten goed bezocht worden; programmering van artiesten is geen doel op zich, maar moet velen aanspreken; uiteraard ook om een gezonde exploitatie te borgen;
- Concerten: het gaat primair om livemuziek, concerten dus;
- Brede popcultuur: gevarieerde programmering, met alle subculturen uit de popmuziek;
- Passend in aanbod: programmering in Alphen moet onderscheidend zijn, dus goed afgestemd op wat er op de poppodia in de omgeving van Alphen gebeurt.

4. Opzet

Het Parktheater kan de hiervoor beschreven doelstelling voor het poppodium in Alphen realiseren. Kernpunten daarbij zijn:
1. Parktheater als poppodium;
2. Passend aanbod voor Alphen;
3. Focus op popmuziek;
4. Focus op concerten;
5. Gezonde exploitatie (dus afbouw afhankelijkheid subsidie).

Parktheater als poppodium
Het Parktheater is op zeer korter termijn zeer geschikt (te maken als) als poppodium. Eigenlijk is alles reeds aanwezig voor een passend podium en zijn grote investeringen en (risicovolle!) exploitatie van een nieuw pand niet nodig voor een poppodium in Alphen. Sterke punten van het Parktheater zijn:
- Zaal met optimale capaciteit (voor ca 300-350 bezoekers);
- Unieke locatie met geweldige uitstraling (geliefd door bezoekers en artiesten);
- Alle faciliteiten (horeca, techniek, promotie, kaartverkoop, website) reeds aanwezig;
- De Parkvilla-organisatie ’staat’ al;
- Aantoonbare ervaring met popconcerten (zie de eigen programmering, maar ook de zeer succesvolle/ uitverkochte Serious Music Events in 2011 en 2012)

Er zijn slechts enkele aandachtspunten:
- De huidige (vaste) zitplaatsen moeten worden vervangen door een flexibele tribune (200 zitplaatsen). Uit
marktonderzoek blijkt dat hiervoor een (eenmalige) investering nodig is van ca 100.000 Euro);
- Mogelijk zullen er aanpassingen gedaan moeten worden om de geluidsisolatie te optimaliseren.

Passend aanbod voor Alphen
Ondanks de grote belangstelling voor popconcerten in deze tijd, moet de ‘markt’ voor popconcerten in Alphen niet overschat worden. De centrale ligging van onze stad zorgt ervoor dat de poppodia in de steden om ons heen, met hun uitgebreide en gevarieerde aanbod, relatief snel te bereiken zijn. Het heeft dus geen zin (en het is zelfs zeer onverstandig) om de concurrentie met deze podia aan te gaan. Verstandiger is het om artiesten te programmeren met een ‘binding’ met Alphen (zoals bijvoorbeeld lokale bands of grotere bands uit de streek), het unieke karakter van het Parktheater te benutten (bijvoorbeeld theatrale rock) of nieuwe, veelbelovende talenten in een genre te programmeren (die voor de ‘grote’ podia nog niet interessant genoeg zijn). De programmering moet aansluiten op de behoeftes en de vraag van het Alphense publiek. Op deze manier kan je een goede band opbouwen en gaandeweg een unieke programmering opzetten en kan het poppodium Alphen een unieke plek verwerven in de stad en de regio.

Het aanbod van popconcerten in Alphen is de afgelopen jaren niet uitbundig geweest en ook het bezoek ervan was grillig. Succesvolle optredens op festivals en evenementen met popmuziek laten zien dat er wel degelijk publek is voor popconcerten in Alphen. Uit ervaring zal moeten blijken hoeveel ‘markt’ er precies is voor ‘reguliere’ popconcerten in Alphen. In dit plan wordt uitgegaan van een start met een wekelijks concert (circa 40 concerten per jaar) met een uitbouw tot circa 80).

Focus op popmuziek
De popcultuur staat centraal in dit plan. Zoals gezegd, laat deze zich niet makkelijk in hokjes indelen; daarvoor is de cultuur te rijk en te dynamisch. Voor een goede, aantrekkelijke programmering is het dus essentieel dat de nodige deskundigheid wordt ingebracht. Een aanpak, waarbij wordt gewerkt met commissies met vrijwilligers met kennis van de ontwikkelingen, de vraag en het aanbod van een bepaald gebied van de popmuziek, kan hierin voorzien. We zullen hier de ruime ervaring van het Parkfilmhuis gebruiken om tot een goede organisatie te komen. Uitgaande van de beoogde aantal concerten per jaar zijn er (minimaal) 6 commissies nodig, bijvoorbeeld:

- Moderne rock
- Dance (dubstep/hip hop/…)
- Singer/songwriter
- Rock (classic rock/progrock)
- Blues
- Lokale bands

Deze commissies zouden niet alleen voor de programmering moeten zorgen, maar ook nauw betrokken moeten zijn bij de promotie, kaartverkoop en eventuele sponsoring van ‘hun’ concerten. Hierbij kunnen de ervaringen van Serious Music Alphen als voorbeeld dienen. Met passie voor een specifieke muzieksoort (progrock), een degelijk plan, sponsoring, publiciteit en een persoonlijke benadering werden in 2010-2012 een serie succesvolle concerten gerealiseerd met 50-200 bezoekers, waaronder 2 volledig uitverkochte ‘events’ in het Parktheater.

Focus op concerten/livemuziek
Zoals reeds gesteld, gaat dit plan niet uit van het exploiteren van een locatie (met alle daarmee samenhangende risico’s en kosten), maar van het organiseren van popconcerten. Omdat er in dit plan geen sprake is van een specifiek pand voor het poppodium, hoeven er dus geen andere activiteiten (zoals disco-avonden) en niet-popmuziek gerelateerde zaken (zoals een jazzcafé) georganiseerd te worden; hiervoor is immers reeds goed aanbod voorhanden in Alphen (waaronder jongerencentrum Max). Zo kan de focus dus geheel op het poppodium liggen en hoeft de locatie niet te worden ‘volgepland’.

In de programmering van het Parktheater is volop ruimte voor concerten op vrijdagen en zaterdagen; de beoogde 40-80 concerten per jaar zijn dus goed realiseerbaar.

Gezonde exploitatie
Omdat er geen sprake is van hoge lasten (van een eigen pand) hoeven er dus geen andere inkomstengenererende/kostendekkende activiteiten georganiseerd te worden en kan de focus geheel op popconcerten worden gelegd.

Gezien de aanwezige horecafaciliteiten in het Parktheater, hoeft ook geen ‘avontuur’ met een (commerciële) horeca-exploitant te worden aangegaan; zo kan de programmering ‘zuiver’ blijven.
Gestreefd moet worden om de afhankelijkheid van de subsidie stapsgewijs te verminderen. Dit geeft de organisatie de nodige focus en scherpte en is essentieel voor de continuïteit van het poppodium.

5. Organisatie
Het beoogde poppodium Alphen kan goed worden ingepast in de huidige Parkvilla-organisatie. Toegevoegd moeten worden:
- Een vrijwilligersorganisatie onder leiding van een Podiumcoördinator, met daarin vertegenwoordigers van de commissies, met verantwoordelijkheid voor het beleid, overkoepelende programmering en financiële verantwoording;
- (minimaal) 6 commissies die elk 6-10 popconcerten per jaar programmeren, voorbereiden, promoten en begeleiden.

Nb: een technische staf is reeds aanwezig; deze zal (tegen kostenvergoeding) worden ingezet op de concertavonden.

6. Financiën

Met de voorgestelde opzet is kan een mooi en verantwoord poppodium met een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod (40-80 concerten) voor Alphen worden gerealiseerd, zonder noemenswaardige risico’s. In de bijlage is hiervoor een globaal financieel plan uitgewerkt, waarin ook de eerste stappen voor de afbouw van de subsidie zijn opgenomen.
De financiering van de investering van de benodigde flexibele tribune (100.000 Euro) is niet in het plan openomen; de jaarlijkse afschrijving wel. Alternatief zou kunnen om de tribune uit de subsidie van het 1e jaar te bekostigen. Dit heeft uiteraard wel de nodige impact op de (volume en kwaliteit van de) programmering van het 1e jaar.

7. Vervolgstappen

Realisatie van het Park Poppodium Alphen vraagt de nodigde stappen, maar kan snel gerealiseerd worden, zodat al medio 2013 kan worden gestart met de programmering.

Fotograaf: Josh Walet