Nieuws

« Vorige - Volgende »

Ten Brink betrekt klanten bij strijd tegen voedselverspilling

11 oktober 2014 - 14:25  •  reacties

Ten Brink betrekt klanten bij strijd tegen voedselverspilling

Alphen aan den Rijn -

Gemiddeld gooien wij jaarlijks per persoon voor 50 kilo aan voedsel weg. Om dit een halt toe te roepen, heeft de Alliantie Verduurzaming Voedsel het jaar 2014 uitgeroepen tot ‘Jaar tegen Voedselverspilling’. Van politiek tot keukentafel vinden er initiatieven plaats om verkwisting van voedsel terug te dringen. Ook bij Ten Brink Food dragen ze een steentje bij. Ondernemer Edwin ten Brink "Sinds 2013 dragen wij het Super Supermarkt Keurmerk (SSK), wat staat voor lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemerschap. Een belangrijk thema binnen het SSK is 'afvalinzameling en –reductie', waaronder ook het tegengaan van voedselverspilling valt. Behalve dat wij met een zeer uitgekiend bestelsysteem werken, vullen wij dat thema in door af te prijzen en te doneren aan de enige echte VoedselBank Alphen aan den Rijn, "Ons Winkeltje".

Rol consument
Een aanzienlijk deel van voedselverspilling vindt echter thuis plaats. De consument gooit namelijk volgens onderzoek van Wageningen University maar liefst 14% van de boodschappen ongebruikt in de prullenbak. "Zonde van het eten, het geld en belastend voor het milieu", meent Edwin ten Brink. Vanaf nu krijgen daarom alle verse producten met een krappe houdbaarheidsdatum een sticker waarmee klanten worden gewezen op hun invloed op de dreigende verspilling. Een extra stimulans om de producten, waar uiteraard niks mis mee is, te kopen", aldus Ten Brink.

"Gedragsverandering bij de consument is cruciaal", aldus Guido Meijer van No Waste Network, een netwerk gericht op het voorkomen van voedselverspilling en het optimaal verwaarden van reststromen. Hij prijst daarom deze actie van Stichting Super Supermarkt Keurmerk. "Dergelijke initiatieven vergroten het bewustzijn onder consumenten en wakkeren het verantwoordelijkheidsgevoel aan. Een belangrijke stap richting minder voedselverspilling en voor de consument een bijdrage aan een betere wereld." 

Super Supermarkt Keurmerk
De stickeractie is een initiatief van Stichting Super Supermarkt Keurmerk, die het SSK uitreikt aan zelfstandige supermarktondernemers die zich extra inzetten voor de leefbaarheid in en (net) buiten hun supermarkt. In het SSK staan zeven thema’s centraal: lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzaam met energie, veiligheid en preventie, afvalinzameling en -reductie en transport en logistiek.

Fotograaf: Josh Walet
Jumbo Ten Brink Food.'
Jumbo Ten Brink Food

Jumbo Ten Brink Food is gelegen in De Herenhof.