Nieuws

« Vorige - Volgende »

Narigheid in de Oude Rijn

16 september 2016 - 22:16  •  reacties

Narigheid in de Oude Rijn

Alphen aan den Rijn - De bekende Alphenaar Wim Koster ergert zich al jaren aan het beleid van de provincie Zuid-Holland. De pleziervaart wordt streng gecontroleerd, terwijl de beroepsvaart boven de wet lijkt te staan. Koster heeft met zijn verzekeringsbedrijf jarenlang enorme bedragen gesponsord aan Alphense goede doelen, waaronder de Oudshoornse Kerk. Een monument dat voor vele miljoenen is gerestaureerd en een pareltje langs de Rijn genoemd mag worden. Overal in de buurt waren betere plaatsen, maar de provincie heeft pal voor de kerk vanachter een buro in den Haag grote meerpalen ingetekend. Niet alleen ontnemen de schepen het zicht op de kerk, maar ook kunnen de bewoners van de verzorgingshuizen de Rijn niet meer zien.

Daarnaast zijn aan de ligplaatsen voor beroepsschepen regels verbonden, maar de schippers lappen, die regelmatig aan hun laars zonder dat de provincie ingrijpt. Koster heeft zijn ergernis over de afmeren en andere zaken betreffende het provinciale beleid rond de Rijn laten blijken in een brief aan de verantwoordelijke ambtenaar bij de provincie. Hij stelt daarin overigens dat ook de gemeente Alphen aan den Rijn niets doet aan de situatie.  

Inmiddels heeft wethouder van As, die overigens niet verantwoordelijk is voor de waterwegen, de handschoen opgepakt en doorgestuurd naar gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland. Vermeulen heeft toegezegd een en ander met zijn ambtenaren te zullen bespreken.  

 

De volledige brief van  Wim Koster:

Onderwerp: Narigheid in de Oude Rijn

Geachte heer Redelijkheid,

In de hoop dat u nog steeds verantwoordelijk bent voor de ontstane narigheid van het afmeren van schepen en boten in en om onze huizen aan de Oude Rijn richt ik me maar weer eens tot u met het verzoek eens naar een fatsoenlijke oplossing te streven. En die oplossingen zijn er genoeg volgens mij.

Zoals u weet, wonen wij in een onderontwikkeld havengebied waarbij wij ongewild slachtoffer zijn geworden van het onfatsoen van de schippers, mede door u gesteund, terwijl er prima andere oplossingen zijn die voor niemand overlast oplevert.

Ik zal u eerst even iets over de overlast vertellen en feitelijk herhalen wat al eerder aan u geschreven is door onder andere onze overbuurman Jan van den Bosch en mij in oktober 2015

De schippers zijn in veel gevallen niet bereid bij het nachtelijk afmeren de stekker in de stopcontacten te steken en houden liever de aggregaten aan voor de stroomvoorziening

Een voorbeeld van deze week was het nachtelijk afmeren van de Cotrans 7. Het was even voor 1 uur en het aanmeren kostte de schipper kennelijk zo veel moeite dat hij bijna een half uur op volle sterkte zijn motoren heeft laten ronken met als gevolg dat wij de halve nacht niet hebben kunnen slapen. Dat gebeurt gelukkig niet dagelijks, maar als het gebeurt, is de hele buurt van slag

Onze bruggen worden tegenwoordig op afstand bediend, hetgeen heel benarde situaties oplevert omdat in ieder geval onze Schweitzer-brug heel vaak niet op tijd opengaat. Dat was volgens mij voorspelbaar. Dan moet zo’n schip (meestal geladen varend in westelijke richting) in de remmen met allemachtig veel lawaai. We liggen dan bij wijze van spreken te schudden in ons bed en vervloeken dan de managers van de Provincie die ooit de verkeerde beslissing hebben genomen om brugwachters ter plekke te ontslaan ten gunste van het centrale brugwachtershuis bij Gouwsluis. Daar worden aan de lopende band bijna-drama’s veroorzaakt zoals in Zaandam met name in de nachtelijke uren met als gevolg bovenbedoelde herrie van de remmende schepen en motoren en slaapgebrek

Mijn vraag: wie handhaaft nou de ligtijden en wie regelt de plaatsing van de schepen? De Provincie, de politie, de Gemeente Alphen? Op dit moment ligt er weer een schip op de verkeerde plaats langer dan 3 X 24 uur. Als wij een bootje op een veilige plaats neerleggen, dan worden we direct bekeurd en dat is in feite net zo gek als dit vergeleken wordt met het parkeer/afmeerbeleid in het centrum van Alphen. Vorige week zaten wij voor het theater te wachten op het starten van een voorstelling toen er een behoorlijk groot schip door de Alphense brug voer en zich een weg moest banen door de daar aangemeerde pleziervaartuigen omdat de Rijn daar maar 27 meter breed is en veel schippers zich niet in kunnen houden qua snelheid. Bij ons is de Rijn volgens uw berekening 62,5 meter. En dan krijgen wij een prent voor als wij ons bootje van anderhalve meter breed voor ons huis aanleggen? Hier is nou sprake van ongelijke behandeling en….. mismanagement

We kijken al jaren naar behoorlijke en fatsoenlijke oplossingen en een ervan zou kunnen zijn het verleggen van de afmeerfaciliteiten met stopcontacten en voldoende ruimte voor meer schepen dan bij ons zonder dat er 2 rijen dik schepen hoeven te liggen. Die ruimte is er in de Rijn om en nabij de nieuwe Maxima-brug. Daar hoeven de schippers ook geen capriolen uit te halen vanwege de verkeerd gebouwde opening van de Schweitzer-brug, omdat de Maxima-brug in het midden van de Rijn opengaat. Zo logisch!

Ik denk dat ik deze brief maar eens wereldkundig ga maken aan de regionale pers en bovendien medewerking ga vragen aan mijn overbuurman Jan van den Bosch om een nieuwsrubriek van de TV in te schakelen om deze misstanden aan de kaak te stellen onder het motto: WE ZIJN HET ZAT.

Tot slot nog een opmerking over de steun die wij ondervinden van onze stadsbestuurders: die is helaas nul-komma-nul. Dat moet u geruststellen dat u uit die hoek kennelijk niets te vrezen hebt. En dat zouden toch onze hoeders moeten zijn. Als onze burgemeester aan onze kant van de brug zou wonen, zou ze volgens mij ongetwijfeld direct initiatief nemen om de situatie te verbeteren.

Ik wacht uw reactie met belangstelling af.

Met (nog) vriendelijke groeten,

WIM KOSTER

 

 

Fotograaf: Josh Walet
Oudshoornse Kerk.'
Oudshoornse Kerk

Rijksmonument