Nieuws

« Vorige - Volgende »

Geslaagde bijeenkomst met huurders wonenCentraal

25 november 2015 - 16:02  •  wonenCentraal  •  reacties

Geslaagde bijeenkomst met huurders wonenCentraal

Alphen aan den Rijn -

Erwin van Rijnberk, manager woondiensten van wonenCentraal beet de spits af en vertelde iets over de nieuwe manier van werken met onze aannemers. Half december krijgen alle huurders hier een brief over.

Daarna was het woord aan twee leden van bewoners commissies. Kees Vreeswijk en Ed van Hulst vertelden vol enthousiasme over hun werk als lid van een bewonerscommissie. "Een bewonerscommissie moet de luis in de pels van wonenCentraal zijn. Wij moeten zorgen dat wonenCentraal zich nog eens achter de oren krabt"  zo duidde Kees zijn rol. Hij vertelde ook dat zij zeer blij zijn dat wonenCentraal destijds hun woningen heeft gekocht van een particuliere belegger en de woningen heeft opgeknapt. 

Ed vertelde welke onderwerpen hij met wonenCentraal bespreekt. Hij woont in een flat met kopers en huurders. Hij vertelde dat het werk van een bewonerscommissie anders is dan in een flat met alleen huurders. Erwin gaf daarna aan dat participatie in deze zogenaamde gemengde complexen soms lastig is en dat wij daar een aparte bijeenkomst aan gaan wijden.   

Vervolgens gingen de deelnemers uiteen in vijf workshops:    

- Het nieuwe participeren
Wat kunnen we doen als  deelname in bewonerscommissie toch niet iets voor onze huurders is? Hoe willen zij meedenken? De Huurdersraad gaat een participatiemedewerker aanstellen om meer huurders te betrekken. De Huurdersraad en bewonerscommissieleden gaven aan om aanvullende middelen vooral in te zetten voor de blinde vlekken, waar geen bewonerscommissie is. Daarbij kregen we de tips om klantenpanels en social media inzetten, eventueel ook als ondersteuning van het werk van commissies en Huurdersraad.  

- Klussen voor huurverlaging
Wat willen huurders zelf doen en welke vergoeding moet hier tegenover staan?  Huurders willen best zelf klussen. Een gepensioneerde installateur gaf aan dat hij het vervangen van de filters van de mechanische installatie sneller had kunnen doen dan het bedrijf dat het nu deed. En, dat het daardoor veel goedkoper zou zijn. Ook kwam de tip om ons cyclisch onderhoud eerst met bewoners te bespreken. Lang niet altijd blijkt het onderhoud ook nodig. Een voorbeeld was het vervangen van nog goede sloten. Over de vergoeding is niet veel duidelijkheid gekomen.

- Zeggenschap over investeringen
WonenCentraal kan elke euro maar één keer uitgeven. Waar moeten wij onze prioriteiten stellen? Na een dilemmaspel gingen de huurders in gesprek. Ze willen eigenlijk wel een college over de financiële huishouding van een woningcorporatie en dat gaan wij ook verzorgen. De deelnemers willen hun mening over investeringen en prioriteiten graag via een app geven of in speciale themawerkgroepen meedenken. Daarover zijn meteen spijkers met koppen geslagen: er komt een werkgroep duurzaamheid.

- Kleine bijdrage, fijne buurt!
Welke rol ziet u voor uzelf in relatie tot de leefbaarheid van uw buurt? Deelnemers zijn geïntereseerd om zich in te zetten voor het schoon heel en veilig houden van hun buurt. Vooral het onderwerp overlast kreeg veel aandacht. Bijvoorbeeld hoe spreek je je buren? 

- Geef advies aan wonenCentraal
Denkt u wel eens: “Dat kan wonenCentraal handiger of beter doen als ze het zo of zo zouden doen”.  In deze workshop kwamen praktsche tips naar voren: sneller en effectiever doorpakken bij overlastsituaties, huizen isolieren, plaatsen van zonnepanelen en groot onderhoud op een iets langere termijn communiceren zodat mensen er rekening mee kunnen houden bij aanschaf en klussen in hun huis.

Wij danken alle aanwezige huurders voor hun bijdrage! Wij gaan ermee aan de slag!

Fotograaf: Josh Walet
Woonforte.'
Woonforte

Een woning waarin u zich thuis voelt.