Nieuws

« Vorige - Volgende »

Extra geld voor N207

18 januari 2012 - 19:31  •  reacties

Extra geld voor N207

Alphen aan den Rijn -

 

Oplossen files en economische schade

Wethouder van Velzen van de gemeente Alphen aan den Rijn legt uit: ‘De Greenports in het noordelijk deel van Zuid-Holland zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar het omliggend provinciale wegennet is niet meegegroeid. Auto’s moeten via N-wegen door kleine kernen naar de grotere provinciale wegen richting de A4, A12 en A44 rijden. Dit is onveilig en leidt vaak tot opstoppingen, ook omdat gebruik moet worden gemaakt van verouderde bruggen. Dit leidt tot kostbaar reistijdverlies en economische schade. Zeker met de Floriade2022 inhet vizier moeten deze problemen echt opgelost worden.’

 

Totale aanpak; inclusief N209

De betrokken partijen stellen dat het nog niet voor de hele N207 corridor duidelijk is welke oplossingen kunnen worden verwacht. Weliswaar worden delen bestudeerd en voorbereid, maar de partijen willen een totale aanpak, dus inclusief de N209 bij Hazerswoude-Dorp.

Het noordelijke deel staat op het punt om uitgevoerd te worden. De benodigde procedures zijn gestart en de betrokken partijen proberen deze procedures zo vlot mogelijk te doorlopen om snel met de uitvoering te kunnen starten. Het zuidelijke deel van de N207-corridor verkeert nog in een fase van verkenning en studie. Een eenduidig totaal plan ontbreekt nog.  Het centrale deel (rondom Alphen aan den Rijn) is straks essentieel om het noordelijk en zuidelijk deel van de corridor goed met elkaar te verbinden.

 

Economische belangen

De Corridor N207 is van groot belang bij de doorstroming van verkeer naar de hoofdwegenstructuur en de mainports Rotterdam en Schiphol. Dit is onder andere van economisch belang voor de Overslagterminal Alphen, de greenports Boskoop en Aalsmeer en de ontsluiting van de stad Alphen aan den Rijn.

Op verzoek van de gemeenten langs de N207 is in 2006 een corridorstudie N207 uitgevoerd naar de aanpassingen die nodig zijn om de problematiek tussen A4 en A12 aan te pakken. Het bedrijfsleven, gemeenten en de regio’s willen dat deze in zijn geheeld wordt uitgevoerd. 

 

Fotograaf: Josh Walet
Kees van Velzen.'
Kees van Velzen

Wethouder voor Verkeer, vervoer en waterstaat, Stadsbeheer, wijkgericht werken en ISV, Toezicht en handhaving, Toerisme en recreatie, Dorpen en Landelijk gebied.