Nieuws

« Vorige - Volgende »

Cor Hospes: citymarketing is geen tovermiddel

8 oktober 2017 - 19:12  •  reacties

Cor Hospes: citymarketing is geen tovermiddel

Alphen aan den Rijn - "Om een goede naamsbekendheid te krijgen, moet je zwaar discrimineren. Je moet je imago heel scherp neerzetten. Voorbeelden van goede keuzes zijn: Leerdam glas, Deventer boeken, Gouda kaas en Den Haag veiligheid. Als je niet kiest, wordt je ook niet gekozen", zegt Hospes bij Boost Your Business. "Een praktische tip: zet de bril van een toerist op!"Als je als regio, gemeente of stad aan citymarketing doet, hoef je niet te denken dat je daarmee nieuwe bedrijven of nieuwe bewoners aantrekt. Waar het om gaat is: wil je hierheen of kom je terug? Dan gaat het dus over bezoekers en mensen die terugkeren naar hun roots.

Inwoners vertellen
Mensen kiezen een 'plek om naar toe te gaan' op basis van wat zij weten. Ze plannen een bezoek of vakantie. Ze willen iets beleven. Als het leuk is, vertellen zij dat verder. Hoe krijg je mensen zover dat zij voor Alphen aan den Rijn kiezen?
"Maak vooral gebruik van je inwoners", aldus Hospes. "Laat je eigen mensen vertellen waarom het hier fantastisch is. Als je je eigen inwoners mee krijgt, dan bereik je iets. Echte mensen zijn altijd geloofwaardig."
Het eerste doel van citymarketing moet altijd zijn dat je het doet voor je eigen mensen. Iedereen moet trots zijn op zijn of haar eigen stad.

Goed gevoel
Wat Hospes in Alphen aan den Rijn ziet?
"Archeon en Avifauna zijn grote trekkers. Het Groene Hart is een sterk punt, veel natuur met veel wandelroutes. Er zijn veel toeristische mogelijkheden rond de stad. Geef mensen een goed gevoel", zegt Hospes. "Begin met je eigen mensen. Zorg dat je scholieren en jongeren meekrijgt. Link alles aan elkaar, zodat informatie gemakkelijk te delen is." En vooral: niet zo klein denken!

Alphen Linkt
Aan het eind van zijn presentatie onthulde Hospes het logo van Alphen Linkt en liet het promofilmpje zien van Alphen Marketing.

Foto: Cor Hospes neemt tijdens Boost Your Business ondernemers mee in de wereld van marketing.

Fotograaf: Eveline Verhoeve