Blogs over Alphen

« Vorige - Volgende »

Naar het dorp

21 januari 2016 - 09:35  •  Alderd Froolik  •  reacties

Naar het dorp

Alphen aan den Rijn -

Het is erg spijtig om te zien dat het bestuur van de Gemeente, bestaande uit gekozen wethouders, proberen om in een korte periode zo'n groot mogelijk stempel te zetten. Natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen welke onder de naam "ontwikkeling" aan de burgers opgedrongen worden door met name Diederik van der Veen Meerstadt.

Begonnen in 1995 met de Masterplannen en inmiddels is de laatste fase in aanbouw.

We kunnen de balans bijna opmaken.

Waar vroeger de gevleugelde uitspraak "ik ga even naar het dorp" was is deze nu vervangen door "ik ga even naar de Media Markt, H&M, V&D, etc". De samenhang van de detailhandel is compleet verdwenen (net als de daarvoor aangestelde centrummanager trouwens).

Nu hoor ik vaak dat het betaald parkeren in het centrum de oorzaak is van tegenvallend bezoek. Wat men echter vaak niet weet is de reden van het betaald parkeren (buiten het financiële) waarvoor betaald parkeren is ingesteld. De reden is de toegankelijkheid van het centrum te behouden.

Er zijn veel meer winkels gekomen en er is een groot parkeerterrein, een parkeergarage en een parkeerdak. Maar, voordat de complete lage zijde werd ontmanteld was er toch vaak gebrek aan parkeerruimte waardoor bezoekers vaak rondjes reden om een plekje te zoeken.

Met het betaald parkeren werd dit deels opgelost. Zou het nu zo zijn dat wanneer men het betaald parkeren opschort er meer omzet voor de winkeliers komt? Wellicht wel, maar alleen als er dan een blauwe zone (parkeerschijf) verplicht wordt met een maximum van 2 uur teneinde de doorstroom te bevorderen.

Volgens een onderzoek, gepubliceerd in 2014 is een parkeertarief niet van invloed op het aantal bezoekers. Nu is dit onderzoek wel uitgevoerd in opdracht van VNG maar kan wel als onafhankelijk beschouwd worden. In Maastricht werd zelfs een tariefsverhoging van 80% doorgevoerd waarbij het bezoekersaantal gelijk bleef.

In datzelfde onderzoek komt naar voren dat bij de eerste 2 uur gratis parkeren de kosten voor de Gemeente Alphen aan den Rijn op 3 miljoen Euro uitkomen. Geld dat anders via de Gemeentelijke heffingen weer bij de burgers opgehaald worden.

De oorzaak van stagnerende omzet ligt voornamelijk in de webwinkel verkoop. Die groeit nog steeds met dubbele cijfers. Gezien het feit dat veel webwinkel gratis aan huis leveren voor minimaal dezelfde prijs als bij de winkel is het stukje parkeergeld misschien net de druppel. Tenminste, dat zou je denken. De belwinkels zijn er ook nog en zonder opbrengst had die al lang weg geweest daar die het meeste via internet verkopen. En zo zijn er wel meer winkels te noemen. De Primark en de Action draaien prima zonder webwinkel.

Alles draait om beleving. Dit is het toverwoord.

Valt er dan nog wat te beleven in het centrum van Alphen aan den Rijn? Ik denk te weinig. De BIZ heeft gefaald en de Centrummanager heeft het niet kunnen trekken. Zonder beleving zal het stadcentrum blijven kwakkelen. Mijn inziens is het dan ook de hoogste tijd om de gezelligheid terug te brengen.

Sinds de markt van het Thorbeckeplein is verdwenen is het een stuk rustiger in de winkelstraatjes. Op de markt is je Gulden immers een Daalder waard. En, tijdens het lopen kom je nog eens langs een leuk winkeltje of een gezellig terrasje!

Dus ik zeg: "Succes BIZ 2.0!"

Fotograaf: Josh Walet