Politiek
Politiek wil 'Alphen Marketing', geen citymarketing
Alphen aan den Rijn - Ondanks de complimenten voor het stuk zijn er vooral ook zorgen. Het plan van aanpak ziet er aantrekkelijk uit en er zijn ideeën gebruikt die uit het rapport Groene Stad met Lef en de evaluatie hiervan komen. De zorgen gaan om te beginnen over het gebruik van de term citymarketing.
"Ik begrijp dat dit een vakterm is, maar we zouden veel liever spreken over 'Alphen Marketing'. Het gaat tenslotte over onze hele gemeente", aldus Hans Goedegebuure (SGP). Hij wordt bijgevallen door onder meer ChristenUnie, PvdA, CDA en GroenLinks. Het storende is niet de naam, maar het gebrek aan associatie met het buitengebied, de dorpen en bijvoorbeeld de Greenport.
Willekeurige stad
Siem Bak (ChristenUnie) vindt dat de essentie van het merk 'Alphen' ontbreekt. Het merk wordt omschreven als: Alphen aan den Rijn is een initiatiefrijke stad waar mensen elkaar kennen en samenwerken, omgeven door groen en strategisch gelegen in de Randstad, waar ambitie is en volop ruimte om gelukkig te zijn. "Is dit uniek voor Alphen aan den Rijn? Is dit voldoende om onderscheidend te zijn? Je kunt in deze omschrijving elke willekeurige stad invullen", aldus Bak.
De ChristenUnie mist ook de doelen op de korte termijn en hij zet vraagtekens bij het aantrekken van ambassadeurs, inwoners en ondernemers, in en voor de stad. Helma van der Louw (CDA) ziet liever een select gezelschap: "Ik wil het ambassadeurschap invullen met mensen van naam, vooraanstaande sporters bijvoorbeeld."
Verlichte PTT-toren
Van der Louw is het ook niet eens met de keuze voor de verlichting van de PTT-toren als landmark. "Dat vinden wij niet bijzonder. En, gaan we dan ook de watertorens in de gemeente verlichten?" Marijke Kottenhage (GroenLinks) vraagt zich af of daar wel geld aan uitgegeven moet worden. Jan de Groot (RGL) vindt deze verlichting geen goed idee en ziet de naam al helemaal niet zitten: "Wat is de Alticom-toren? O, we bedoelen de oude PTT-toren." Iris van der Kolk (SP) vult aan: "Het is de Eiffeltoren niet."
Controle op behalen doelen
Het meest storende in het Plan van Aanpak is het ontbreken van mogelijkheden om te controleren of de doelstellingen zijn gehaald, aldus een aantal fracties. Dat begint al met het vaststellen van welke doelen je wilt halen en waarom. Pieter Jan Morssink (D66) vraagt zich af wanneer we dan succesvol zijn: "Welke strategie gaan we volgen? Hoe gaan we monitoren of we de doelen halen? Hoeveel mensen en bedrijven willen we bereiken? Er staat niets concreets in dit plan!"
Wethouder Gerard van As begrijpt de uitdagingen die de verschillende politieke partijen zien. Hij zegt toe om na de zomer met aanpassingen te komen en dan het Plan van Aanpak opnieuw met de raad te bespreken.
Verwante nieuwsberichten
- 6 jun 2019 Citymarketing levert 2,5 ton in op ...
- 10 apr 2019 Samen maken we van Alphen een ‘groe...
- 11 dec 2018 Aanstelling van Erik Braun aanleidi...
- 19 mei 2018 Alphense winkels trekken weinig bez...
- 18 mei 2018 Gemeente Alphen is Avifauna, Archeo...
- 18 mei 2018 'Alphen aan den Rijn is vooral acti...
- 18 mei 2018 Komst groot Van der Valk hotel bij ...
- 30 apr 2018 Extra geld voor economie en openbar...
- 26 apr 2018 De Jeu: 'Trots op resultaat coaliti...
- 30 mrt 2018 Fijnstofpraat is kletspraat