Blogs over Alphen

« Vorige - Volgende »

Waarom ik me genaaid voel, beste Gerard van As

25 oktober 2016 - 10:25  •  Ronald Pleij  •  reacties

Waarom ik me genaaid voel, beste Gerard van As

Alphen aan den Rijn - Het artikel handelde over de volgende deal die je voor Alphen wil gaan sluiten. Een bedrijfshal neerzetten op een toch maar kale vlakte en werkgelegenheid creëren voor 250 personen. Ook mooi, heel mooi zo'n deal. Beetje jammer dat je dan toch in het artikel zegt: "De bijdrage van Ronald Pleij als inspreker vond ik heel kwalijk." Hoezo kwalijk? Mag ik mijn mening als inwoner van Alphen niet geven, over in mijn ogen onbetrouwbaar bedrijf?

Stukje geschiedenis dan maar.

De firma Van Uden Group is al vanaf circa 1995 op zoek naar een locatie om een containerterminal in het Groene Hart te beginnen. Er was eerst een locatie bedacht zo'n beetje tegenover (maar dan tegen N11 aan) de locatie waar de containerterminal nu ligt. Een in mijn ogen veeeeel betere locatie, want

A. je kon zo de N11 op (makkelijk van en naar de grootste klant: Heineken),
B. je hoefde niet de hele N207 en omliggende wegen overhoop te gooien (totale kosten rond de 50(!) miljoen euro!)
en C. er was een hele wijk gevrijwaard van overlast door bedrijvigheid van Van Uden.

Maar die locatie ging niet, want er lag een boer dwars die boerde op het terrein dat men op het oog had. Toen was het een tijd stil en zo rond 2000 kwam Van Uden met de bekende konijn uit de nog bekendere hoge hoed. "Laten we die OTA (Overslag Terminal Alphen) aan de oostzijde van de Gouwe aanleggen!" De huidige locatie dus. Handen worden geschud door bobo's van Van Uden, de provincie en uiteraard de gemeente Alphen zelf. En op dat moment gaan mensen ook aan het rekenen, tekenen, vergaderen, nog eens rekenen, oké nog eens tekenen en blijven vergaderen onderling, en dan jawel 2003 komt alles goed in beeld. ( in 2002 waren de Provincie, ministerie van Verkeer en Waterstaat, gemeente Alphen en uiteraard Van Uden het definitief accoord over de locatie) En wat jammer voor deze gemeente dat jij toen net in de Tweede Kamer zat. Daar was je in mei 2002 aan de slag gegaan voor de LPF, als woordvoeder op financiën en rijksuitgaven. Over die succesvolle periode tot augustus 2006 in de Kamer, mag je zelf een keer een blog/column schrijven op dit medium, Alphens.nl.

Staan ze, denk ik, zeker voor open.

Vanaf 2003 gaat het dus hard. Vergunningen worden opgesteld, regels vastgelegd, echte tekeningen gepresenteerd en ga zo maar door. Als raadslid destijds had ik al mijn bedenkingen. Vooropgesteld dat ik zeker groot voorstander ben van vervoer over het water. Iedere container die niet door een vrachtwagen wordt vervoerd, vind ik grote winst voor milieu, files, geluid etc. Máár niet op die locatie!! Zie mijn eerdere motivatie. Als politiek werd er gepleit voor een MER. Dat is dus een Milieu Effect Rapportage. Oftewel wat voor impact zou een OTA geven op die locatie. En die kwam net voor de zomervakantie van 2005 voor de Gemeenteraad naar buiten. U raad al wat ik in die zes weken zomerreces heb gedaan. April 2006 kwam de MER officieel naar buiten en dan gaat de inspraak beginnen en dan wordt het ellenlang vergaderen (op het Bestuurlijke Informatie Systeem: BIS, van de gemeente staan al 256 documenten als je de term "OTA" intypt!) over alle aspecten van die aanleg van zo'n OTA. Uiteindelijk rolt er dan een omgevingsvergunning uit voor Van Uden; hoe zij zo'n beetje moeten gaan werken. De firma wist naar aanleiding van die vergunning dus heel goed wat ze te wachten stond! (en zij hadden al een aantal terminals in den lande, dus er was al knowhow in huis!) Dus bijvoorbeeld zes dagen per week werken van 7 tot 19.00 uur. Niet meer geluid voor de buurt produceren dan 50 dbA. Werken met opgeleid personeel. Niet hoger stapelen dan drie containers. Bomen planten om het hele aanzicht wat plezieriger te maken. En ga zo maar door.

1 oktober 2010: Genoeg vergaderd, er moet gefeest worden! Openen die OTA! Drank en hapjes, kom maar op met die bubbels en bitterballen!! Ik geloof zelfs dat die mislukkeling en amateurbokser van een Camiel Eurlings er was om de boel officieel te openen!

En hè wat is dat nou 1,5 maand na de opening? De OTA vraagt bij de provincie een 'veranderingsvergunning'aan voor het aantal containers dat eerder was afgesproken. Ja, was een beetje een foutje, ze hadden in de eerste aanvraag niet aangegeven dat bijna alle containers vanuit Rotterdam naar Alphen LEEG waren. En ja die hoef je dan volgens Van Uden niet te tellen! Op die manier dus. Op 4/7/2011, en 8/7/2011 èn 12/7/2011 vragen ze vergunning aan voor: 'verhogen van de vaarbewegingen in de nacht, uitbreiden laden en lossen in de nacht en het "intensiveren" (prachtige term!) van activiteiten op de dagperiode'. Op die manier dus.

Niet vreemd dat ze de afgelopen jaren constant op hun lazer kregen van de Provincie ivm geluidsoverlast. En iedere keer wordt er beterschap beloofd. Iedere keer weer. En maar grenzen opzoeken. "We willen graag naar 4 containershoog stapelen gaan, want dat scheelt dan weer geluid naar buiten toe". Hallo, DRIE was afgesproken. We kijken al tegen die lelijke kranen, die van veraf te zien zijn, op. En daarom juist DRIE afgesproken. De eerder afgesproken bomen die gepland zouden worden om het zicht een beetje te onttrekken, hadden het formaat van een gladiool, dus die waren al snel opgevreten door een paar hongerige Texelaars. Er werd geconstateerd dat er uitzendkrachten ipv geschoold personeel aan het werk waren. Bovendien zijn er altijd bedenkingen geweest over het aantal arbeidsplaatsen per hectare. Dat was ooit eens verplicht gesteld op 60 werknemers per hectare. Gemiddeld doet Alphen het nu met 48 per hectare. Tot op de dag van vandaag nog geen cijfertje naar buiten gekomen over aantal werknemers op de OTA...

Kortom, als ik de hele geschiedenis bekijk, klopt er veel gewoon niet.

En ik heb daar moeite mee. En tuurlijk ben ik voor meer arbeidsplaatsen. Tuurlijk gun ik iedereen een baan. Trouwens wel apart dat een van de ambtenaren, die al jaren en tot op de dag van vandaag nog op diezelfde afdeling werkt, mij ooit (lang geleden) in een informatiebijeenkomst over Molenwetering, heeft toegezegd "wij zitten als Alphen echt niet te wachten op nog meer bedrijven die zich specifiek richten op transport en logistiek. Dat kunnen onze wegen niet aan en dat willen we niet qua overlast mbt bijvoorbeeld geluid en uitlaatgassen".

En mag er op de locatie bij de Steekterweg een bedrijfspand komen? In mijn ogen liever niet. Er staat nog zat leeg in de regio, en zelfs onze burgemeester heeft destijds toen ze nog minister was, geroepen dat er in de Randstad héél voorzichtig omgegaan moet worden met uitgifte van nieuwe bedrijfsterreinen. Het kan raar lopen. In ieder geval geen bedrijfshal van de firma Van Uden, nu Nedcargo genaamd.

Ik heb van mij vader geleerd (die een eigen smederij had) dat je wel eerlijk in je werk moet zijn. Dus afspraken nakomen. En Van Uden heeft de afgelopen jaren bewezen een onbetrouwbare partner te zijn geweest. En beste Gerard, laten we eerlijk zijn. In de tijd dat jij voor je wethouderschap raadslid was, was je ook niet de 'netste' wat vergaderen/discussieren betreft. En van mij mag het hoor. Ik hou wel van een beetje fel, met het hart op de tong. Prima, doe ik zelf ook. Maar ga nu niet als een dominee vertellen dat je mijn optreden kwalijk vond en alleen maar positief kritische raadsleden wilt horen (alsof jij dat bijvoorbeeld was tegenover Groen in 't Wout, in discussies over het stadshart; komop zeg!!) "Ik heb de directie van Nedcargo gebeld en mijn hoop uitgesproken dat alles goedkomt", laat me niet lachen!

En oja, wil je nu niet de SP fractie of mijn vriendin gaan aanspreken over dit stukje? Het is net als al mijn bijdragen, na mijn functie als raadslid, puur een persoonlijke titel stuk.En ik heb al een eigen mening sinds ik voor het eerst op het potje kon poepen en piesen, heb ik de SP of mijn vriendin niet bij nodig....

Fotograaf: Josh Walet